|
||||||||
Home | No Name.nl | Opnieuwbekleden.nl | E-mail| Discussieforum
|
||||||||
| 'Wereld vergaat in 2060' |
| LONDEN - Volgens de grote Britse natuurkundige sir Isaac Newton (1643-1727) heeft de wereld nog 57 jaar te gaan, voordat zij vergaat. Dat blijkt uit nauwelijks bekende geschriften van de wetenschapper, die eveneens theoloog en alchemist was.
Dat meldde de Britse krant The Daily Telegraph zaterdag. De wis- en natuurkundige besteedde tientallen jaren om bijbelteksten te ontcijferen. Newton hoopte dat God de geheime wetten van het universum in de bijbel had verstopt. De theoloog Newton voorspelde dat een golf van plagen en oorlogen gevolgd zou worden door de tweede komst van Christus. Heiligen zullen vervolgens duizend jaar over de aarde regeren. ,,Hij heeft ongeveer vijftig jaar besteed en 4500 pagina's geschreven in een poging het einde van de wereld te voorspellen. Tot nu toe was het niet bekend dat hij ooit een definitieve datum had opgeschreven. Hij was daar zeer terughoudend in'', aldus Malcolm Neaum, de producer van een BBC-documentaire over het apocalyptische denken van Newton. De Canadese academicus Stephen Snobelen dook de documenten op in een bibliotheek in Jeruzalem. Duizenden geschriften van Newton lagen 250 jaar lang in een kist bij de graaf van Portsmouth, voordat ze in de jaren dertig van de vorige eeuw werden geveild. Veel van de documenten vonden hun weg naar de verzamelaar Abraham Yahuda en werden opgeslagen in de Nationale Hebreeuwse Bibliotheek. In deze geschriften vond Snobelen de datum. |
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 23 mei 2011 ( later) FEEST!
Het was feest vanavond! Nee, geen uitbundige toestand met polonaises en meezingen enzo, het was een beschaafd feest vanwege het 60-jarig huwelijk van mijn tante Nel en oom Wolter!!!
Zestig jaar geleden, op 23 mei 1951, trouwden Petronella ten Caat en Wolter Achterveld. Petronella, vrijwel zeker genoemd naar haar opa Pieter ten Caat, is één van de 4 zussen van mijn vader.
Wat voor feest was het eigenlijk 60 jaar geleden? Hoogstwaarschijnlijk ook geen uitbundige party...Mijn opa en opoe waren allebei al overleden. In 1944 stierf opoe ten Caat, in 1945 opa. Toen Wolter en Nellie trouwden heeft dat vast nog een stempel op de feestvreugde gedrukt. Ik wil daar binnenkort toch maar es een keer wat meer van proberen te weten te komen...
Toch is dat feestje van 60 jaar geleden niet zomaar een feestje geweest. Mijn vader en moeder waren er ook bij mag ik aannemen. Waar de 5 kinderen ( 11, 2 van 9, 5 en 3 jr) die avond waren zou ik wel es willen weten bijvoorbeeld. Paste de buurman of burvrouw op ze? Mijn ouders waren in 1951 net zo oud als mijn ouste kinderen nu: 35 -36. Prachtige leeftijd eigenlijk!
Misschien dat mijn vader wel een paar biertjes heeft gedronken. Of een paar borrels. Mijn moeder hooguit een likeurtje.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken. Ik heb het sterke vermoeden dat ze na het feestje in een opperbeste stemming waren.
Waarom?
Precies 9 maand later werd ik geboren.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
vrijdag 20 mei 2011 ( later) VRIJ!
Dat zeg ik: VRIJ!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 19 mei 2011 ( later) OEIOEIOEI(dat was me weer een loei!).
Voetbal is net religie! Als je er iets over schrijft stroomt meteen de mailbox vol met mails van deskundigen die er nog meer verstand van hebben dan ik! Dat kan bijna niet maar okee, het mag wel van mij!
Het mooie ervan is ook dat je niet meer hoeft te werken want je wint met gemak elke week de voetbaltoto...
Ik denk dat ik ook maar eens mee ga doen!
Ach, en voetbal is een leuke sport en mooie wedstrijden zijn mooi om te zien. Maar meer is het ook niet.
Ik zou zeggen, vraag niet hoe het kan maar geniet ervan!
Twente is lekker toch beter dan Ajax! Lekker puh!!!!!!!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 17 mei 2011 ( laat) Voetballen en verstand...
Jullie denken toch niet echt dat ik grote stukken over voetballen ga schrijven? Wat moet een verstandig mens nou in vredesnaam zeggen van zoiets onbenulligs als het achter een bal aan rennen door 20 mannen met als ultiem doel die bal aan de overkant van een stuk gazon tussen 3 palen in een net te schoppen...
Wat valt er in vredesnaam voor zinnigs te vertellen over 20 kerels die behalve de bal met grote regelmaat ook elkaar half verrot schoppen...
Hoe onnozel is het dat die verwende krengen nadat ze iemand halflam hebben geschopt worden "gestraft" met soms een aantal weken vakantie?!
Wat moet je nou zeggen van arbeiders die behalve hard achter zo'n bal aan rennen ook nog eens zonder enig vakdiploma zwaar overbetaald worden voor te vaak slechte prestaties tengevolge waarvan hun baas meestal ontslag krijgt....
Ach ja, ik gun iedereen het plezier van sport en spel maar van welk nivo is het gedrag van de FANS van een stelletje omhoogegevallen putjesscheppers die het vernielen van alles wat ze tegenkomen blijkbaar ook als "sport" zien...
Maar........... het is natuurlijk toch ook wel weer prettig en leuk als een voetbalwedstrijd spannend is zoals de afgelopen weken. En als halve Overijsselaar (mijn moeder is geboren en getogen in Overijssel) ben ik dan wel weer zo chauvinistisch om me betrokken te voelen bij de club die het dichtst bij is. FC Twente dus. Niet alleen uit Chauvinisme. Gewoon ook omdat de mannen van FC Twente in beide wedstrijden 5 keer beter voetbalden dan de Amsterdammers. In de bekerfinale was dat zo klaar als een klontje. Met 2-0 achter komen en dan met 3-2 winnen betekent dat je simpelweg een klasse hoger speelt.
Afgelopen zondag was het niet anders. Twente speelde bij vlagen briljant tegen een stel Amsterdammers die nauwelijks het amateurnivo ontstegen. Dat notoire fans van het Amsterdamse provincieclubje dat niet wilden en willen zien is voor mij onbegrijpelijk.
Dat Twente een doelpunt kado gaf om de Amsterdammers een beetje zelfvertrouwen te geven sprak boekdelen. Maar ware wijsheid wordt bijna nooit begrepen. Zeker niet in het voetbalwereldje waar de krompraterij van iemand als Johan Cruyf wordt gezien als hogere filosofie...
Enfin, zelfs een blinde kan nog constateren dat een 'Schaal' een stuk platter is dan een 'Beker'. En die platte schaal kreeg Ajax afgelopen weekend kado van FC Twente. Leuk voor die jongens. Hebben ze toch nog wat, ook al is het plat!
Maar het allermooiste is wel dat ze nu open en bloot toegeven dat de goeie voetballers bij FC Twente zitten. Anders zou je zo'n Theo Janssen toch nog niet voor niks willen hebben?!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 16 mei 2011 ( later) AJAKKES...
Waar ik niet zo goed tegen kan zijn mensen die beweren dat ze verstand van voetbal hebben. Daar ga ik morgen maar eens een flink stuk over schrijven. Nu Toedledokie!!!!!!!!!!!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 16 mei 2011 ( laat) Veel...
Nee, ik ben 's morgens niet de vroegste. Ik was, ben en blijf een avond/nachtmens! Daar kan je niets aan doen volgens de geleerden. Forceren helpt niet dus laat ik het maar zo.
Dat betekent wel dat ik regelmatig tot een uur of 12, 1 of 2 aan het werk ben. Lekker rustig, geen mensen over de vloer, geen telefoon, gewoon lekker doorwerken.
Er zijn mensen die zonder enig probleem om 5 uur 's morgens uit hun bed springen en fluitend aan het werk gaan. Er zijn ook veel mensen die denken dat dat normaal is. Dat is onzin. Het is net zo abnormaal als 's nachts om 2 uur nog aan het werk zijn...
Nou ben ik natuurlijk wel een bevoorrecht mens. Ik heb met niemand wat te maken (behalve met chauffeurs die om 8 uur 's morgens op de stoep staan...) . Dat de heersende machten er voor hebben gezorgd dat de mensheid in zijn geheel doorgaans tussen 7 uur 's morgens en 5 uur 's middags aan het werk is, is eigenlijk een misdaad.
Gelukkig zijn WIJ aan de winnende hand. Dankzij Internet bestaan "openingstijden" nauwelijks nog straks. Je kan immers op elk moment van de dag de webshop bezoeken?
Dat heeft wel consequenties. Omdat veel mensen al vroeg in de ochtend in de weer zijn begint bij mij de telefoon al om een uur of 8 te rinkelen. Ja, ik heb een ouderwets geluid ingesteld...
Mijn nachtjes worden op die manier wel erg kort. Kunnen we als mensheid niet afspraken maken dat we bijvoorbeeld allemaal tussen 10 uur 's morgens en 10 uur 's avonds bereikbaar zijn?
Of moet ik dat ook weer alleen doen......
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 15 mei 2011 ( laat) Gevaarlijk?
De tijd gaat zo snel momenteel dat ik zomaar een week verder ben zonder iets te hebben gedaan alhier. Dat is gevaarlijk. Gevaarlijk? Ja, want voor je het weet ben je 95 en dan duurt het meestal niet zo lang meer of het is gebeurt met de babbels...
Vanmorgen, tijdens mijn rituele zondagochtendbad, ontwaarde ik in de Volkskrant een foto van een toren die me bekend voorkwam. Dat klopte want het was de toren van de kerk in Naarden en daar knalde meteen een vette herinnering mijn bewustzijn binnen!
Ik zal 11 zijn geweest. Ongeveer de leeftijd van mijn oudste kleinzoon. En het schoolreisje voerde ons naar Naarden. Dat is zeker, wat we de rest van de reis hebben uitgespookt is mij volslagen duister. Ik heb geen idee....
Ook van Naarden kan ik me nauwelijks nog iets herinneren maar wel van onze aanwezigheid op die toren. Wij beklommen de toren van Naarden en op zeker moment stonden wij daar dus. Je kon Amsterdam zien liggen denk ik. En Hilversum en Bussum. Ik bedenk maar wat want zeker weten doe ik het niet. Het was een hele ervaring denk ik maar ook dat kan ik me totaal niet meer herinneren.
Ik herinner me eigenlijk behalve die toren van Naarden alleen Roelof Koopman. Roelof was een beetje ouder dan wij -de rest van de klas- want hij was al eens blijven zitten, en Roelof was zeker niet de braafste van de klas. Op de trans van de toren ( heet dat zo? trans???) stonden we en daarop was nog iets gebouwd waarvan ik me met de beste wil van de wereld niet kan herinneren wat dat was en waarvoor het diende maar wel dat Roelof daar op zeker moment bovenop stond!
Hij stond er bovenop en keek stoer nog verder dan wij want hij stond zeker een meter hoger! Was het meester Wiegman? Of meester Wittermans? Raar is dat, ik weet het niet meer. Misschien allebei wel en feit is dat ze behoorlijk kwaad waren want wat Roelof daar deed was in hun ogen levensgevaarlijk!!!
Roelof lachte ze uit en sprong naar beneden zodat ie weer tussen de rest van de klas stond. De meester was woedend, Roelof bleef lachen, die trok zich van niets en niemand iets aan.... Hij heeft later wel flink wat strafwerk gemaakt, dat weet ik bijna zeker!
Gevaarlijk was het vast maar dankzij Roelof weet ik nu nog altijd dat we op die toren van Naarden zijn geweest!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 9 mei 2011 ( laat) Moederdag?
Het komt niet zo heel vaak voor maar vandaag heb ik werkelijk geen idee waar ik nou es een stukje over zou moeten schrijven. Over moederdag die we net achter de rug hebben? Wat moet je daar nu nog over zeggen. Daar heeft iedereen al wat over gezegd dus alles wat ik daarover zou kunnen bedenken heeft iemand anders waarschijnlijk al bedacht. Google het woord en...: Ongeveer 6.280.000 resultaten.
Dan maar over de mais. Ik wist niet eens dat er al mais was gezaaid maar vanmorgen was het wonder weer gebeurd: de tere kleine groene maisplantjes staken hun kopjes boven de grond. Het lijkt er nu nog niet op maar met een maand of 2 zijn die tere kleine baby-maisjes 2 meter hoog en is mijn uitzicht op de landerijen een paar maand ingeperkt. NIet dat ik dat erg vind al vond ik de koeien rond ons huis een stuk leuker. Mijn buurman heeft een hele kudde koeien. "Echte koeien!", zoals hij terecht een beetje trots vertelde vorig jaar. Echt omdat het koeien met horens zijn. Vorig jaar heb ik nog eens een hele tijd de grazende koeien gefilmd. Ik krijg daar bijna kippenvel van. Waarom heb ik dat filmpje nog niet op youtube staan eigenlijk? Zal wel weer met 'geen tijd' te maken hebben.
De mais is er weer en ook onze kippen hebben weer het een en ander uitgebroed. Vanmorgen waren er 4 kuikens maar dat kunnen er nog meer worden want er lopen nog wat broedse kippen rond die vermoedelijk ergens op eieren zitten. Afgelopen nacht liet ik de hond uit, zit er een kip midden op onze oprit. De hond ging tekeer als een euh... als een hond! De kip vluchtte weg. Waar die nu uithangt weet ik niet.
Zo hadden wij ook ooit een paar eenden. Deze vriendelijke beestjes broedden zich ongans! Op een dag hadden wij meer dan 40 eenden. De eend na de andere kwam opeens tevoorschijn met een hele serie kleintjes. Dat was niet echt vreugdevol want Vlaamse gaaien, kraaien, eksters en ratten zijn gek op jonge eendjes. We hebben het meegemaakt dat moeder met 12 jongen naar het water waggelde en dat een paar uur later er nog slechts 2 over waren!
Begin met zo'n eend niet over "moederdag" want dan zijn de rapen gaar. Spreekwoordelijk dan natuurlijk want er zijn natuurlijk geen echte rapen die gaar zijn. Zou een eend wel rapen lusten?
Met deze prangende vraag is dit stukje klaar. Welterusten.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 6 mei 2011 ( laat) Tja.....................
Drukte zorgt voor concentratieverlies, zo heb ik alreeds bemerkt... Ik maak een berekening voor de stof voor een vierkant kussen. Knip de stof, stik de hoezen in elkaar en kom er dan achter dat de hoes veel te groot is. Waarom? Omdat bij een afgeronde kant de stof als het ware 'binnendoor' gaat en dat scheelt al gauw een centimer of 7. Er zit niets anders op dan de kussens weer uit elkaar te halen en opnieuw te beginnen. Tegen een uur of twee donderdagnacht heb ik het spul weer klaar. Balen!
Vrijdagavond even een paar ritsen vervangen in een afdekzeil. Kost een beetje moeite want ze zitten goed vast. Ik laat de helft zitten, zet de nieuwe erop en haal dan de ander helft los. Tenminste.... Ik DENK dat ik de andere helft loshaal. Als ik even later de nieuwe eraan wil zetten en controleer of het goed zit kom ik er achter dat er iets niet klopt. Hoe zit dat nou? Na enig gesteggel en gepruts blijkt dat ik het enige deel van een rits wat nou juist NIET vervangen hoeft te worden heb losgetornd.
Ik ontsteek in woede maar ik ben zelf schuldig. Heel veel nieuwe vloekwoorden bedacht. Dat dan weer wel.
't Is weer half twee als ik de boel weer op orde heb.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 5 mei 2011 ( laat) Bevrijd
Heb ik bevrijdingsdag gevierd? Niet echt eigenlijk. Had dat wel gemoeten? Dat ik bijvoorbeeld naar een popfestival was gegaan in Zwolle of Assen ofzo?
Tja, ik weet het niet. Het is net zoiets als tweede pinksterdag zo zachtjes aan, heel veel mensen hebben er helemaal niks mee en weten ook niet meer wat de oorsprong van zo'n 'feest'-dag is.
"Pinksteren", dat is toch iets met pinksterbloemen in de wei en eieren. Oh nee, eieren is met pasen.... En Pinkpop natuurlijk! Dat is het: Pinksteren gaat om popmuziek op Pinkpop net als bevrijdingsdag. Gaat ook om popmuziek en bandjes die met een helicopter door Nederland vliegen.
Bevrijdingsdag zal wel iets met vrijen te maken hebben. Dat je bevrijd wordt zeg maar. Met natuurlijk popmuziek op de achtergrond...
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 4 mei 2011 ( laat) 34
34 is mijn huisnummer, de eerste 2 cijfers van mijn vaste telefoonnummer en sinds vandaag ook de leeftijd van mijn 2e nakomeling.
En dus gingen mijn gedachten vandaag onwillekeurig een paar keer naar 1977. De dag dat mijn echtgenote op de fiets naar m'n moeder ging om te vertellen dat het waarschijnlijk nu begonnen was en dat ze mij dus moesten bellen want ik was op m'n werk in Hoogeveen.
Hoe dat precies ging weet ik niet meer. En dat is wel raar eigenlijk, dat zo'n belangrijke gebeurtenis niet van minuut tot minuut in je hersens gegrift staat. Dat je zoiets bijvoorbeeld als een film zou kunnen terugkijken in je eigen hoofd.
Dat is raar, ontzettend raar want allerlei andere dingen uit die tijd of van nog veel eerder weet ik nog wel precies. En wat heb ik daaraan? Helemaal niets... Dat ik op de lagere school in de 3e klas bijvoorbeeld enige tijd naast Jan Roelof zat, wie zegt dat wat? Of dat ik ooit lopend uit Hoogeveen ben gekomen vanuit school - op een zaterdagmorgen ook nog- omdat het ijs regende...
Wat heb je eraan om dat nog te weten terwijl je de details van belangrijke zaken vergeten bent?
1977, 4 mei, 's avonds om een uur of half 8. Dat weet ik nog wel. En dat Klaas aan de deur kwam omdat we vergadering van t Oekie hadden. Ik ging niet mee maar Klaas was wel de eerste buitenstaander die wist dat we een tweede dochter hadden gekregen.
En we hebben de filmpjes natuurlijk. Van de trotse moeder enzo. En bandopnames met het geluid van 1977 en dat van Tamara. En daarop ook de stem van mijn moeder die de warme slaapkamer binnenkomt waarin de nieuwe moeder en dochter zich bevinden.
"Wat is't hier waaarm!" horen we het oude mens zeggen. Ze had gelijk. Het was warm want de verwarming stond aan.
34 jaar geleden!
Alsof het gisteren was.................
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 3 mei 2011 ( laat) PROBLEMS!!
Was ik zondagmiddag eindelijk zover dat ik wat stukjes kon plaatsen, weigert plotseling het programma waarmee je de bestanden op de website zet. Van alles geprobeert maar het werkte gewoon niet meer. Is GEPROBEERT trouwens wel met een T? Of is het GEPROBEERD. raar dat ik me daar dan opeens druk om maak. Want je weet toch best wat ik bedoel en het klinkt toch precies hetzelfde? Nou dan, zeur dan ook niet....
Maandag dus maar eens gebeld naar de provider. Er bleek een kleine verandering te zijn aangebracht ergens in deep cyberspace ofzoiets. Ik zou de nieuwe inloggegevens per mail krijgen en dan kwam het allemaal weer goed.
Dus niet. Maandagavond hetzelfde probleem: "User can not log in" . Leuk voor ze maar dat was niet de afspraak! Vandaag dus weer bellen en ja hoor, dan blijkt dat 3 letters plotseling niet meer in de 'hostnaam' moeten staan. We laten ze weg en voila. Ik kan weer uploaden!
En dat gaan we proberen te doen de komende tijd hoewel ik verwacht dat er nog wel wat problems de kop op zullen steken. Dat mijn belangrijkste personeelslid op vakantie is bijvoorbeeld waardoor mijn vrije tijd tot het absolute minimum is teruggebracht!
Maar daar hebben we het nog wel es over. Ik ga nu nog snel even een stukje monteren van de film die ik op Koninginnedag op Hollandscheveld heb gemaakt. Vind ik gewoon leuk en met een beetje geluk heb ik het filmpje voor het weekend online.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 1 mei 2011 ( 18.35) MIJN HOOGEVEEN!!!
Gisteravond gespeeld in Hoogeveen. Dat was - ik beken het nu maar eerlijk- nooit iets om echt naar uit te kijken... Klinkt misschien wat raar als ik dat zo zeg want we hebben menige bruiloft opgeluisterd en dat waren altijd prachtige feesten voorzover ik me herinner. Dat was dan ook niet het punt, het waren de openbare feesten waar we in de loop der jaren stonden. Daar hielden we als band bijna nooit een goed gevoel van over....
Het ging meestal dubbelop. Organisatorisch was het brandhout: geen opvang, geen eten, geen drinken, geen kleedkamer, geen aanspreekpunt, uren wachten omdat dingen in de weg stonden en in twee gevallen zelfs geen stroom!!! Het dubbele zat hem in de rest van het gebeuren. Je stond op een ouwe trailer en ook al speelde je jezelf de longen uit het lijf, er kwamen nauwelijks reacties. Wat lauwe applausjes, niemand durfde of wilde meezingen of meeklappen en aan het einde van de avond stond er nog een handjevol mensen... Lag dat aan ons? We vroegen het ons terecht af maar konden nooit anders dan concluderen dat we met hetzelfde enthousiasme, met hetzelfde repertoire en dezelfde opzet OVERAL feesten en partijen platspeelden, tenten op z'n kop zetten en pleinen in de polonaise kregen danwel tot massale samenzang konden aanzetten. In Hoogeveen lukte het nooit… Zonder eigenwijs te willen zijn durf ik te stellen dat het niet aan ons lag!
Gisteravond -Koninginnedag- speelden we weer eens in Hoogeveen. De verwachtingen waren niet hooggespannen. Een ouwe trailer waarschijnlijk... Zou er stroom zijn ?
Ons door ervaring opgebouwde vooroordeel werd vrijwel direct teniet gedaan. We werden prima opgevangen, er stond een pracht van een podium en de stroom was perfect in orde! Kop koffie? Geen probleem, even later was er koffie! Drinken? "Wat je nodig hebt kan je gewoon van de tap halen en als er iets anders is, zeg het en we zorgen dat het in orde komt!"
Zo, daar zou het niet aan liggen deze keer. NU zou het aan ons liggen en natuurlijk aan het publiek. Hadden ze er zin in? Wilde Hoogeveen een feestje? Zouden ze meezingen, klappen.., juichen wellicht? Wij waren best wel een beetje gespannen toen we om 9 uur begonnen.
Die spanning duurde precies 1 liedje!!! Het eerste liedje. Er kwam een applaus waar je als muzikant meteen warm van wordt. En dan begint de magische wisselwerking tussen "artiesten" en publiek. Wij zijn ingehuurd om mensen een plezierige avond te bezorgen en dat doen we graag. Wat we doen doen we met overgave, met vuur, met spirit en natuurlijk ook met plezier! Met heel veel plezier zelfs en dat werd op de avond van Koninginnedag in Hoogeveen met een warmte onthaald die ik ON-Hoogeveens zou willen noemen!
ON-Hoogeveens? Ja, sory, dat klinkt wat hautain misschien, maar het is een constatering. Hoogeveens publiek dat massaal meezingt, meeklapt, meebrult... Wij kenden het niet maar nu werd zelfs het Wilhelmus spontaan en overtuigend door de menigte (mee)gezongen en toen wij daarop overgingen in een rock-versie van 'Oerend hard' ging het gewoon door. Het was voor ons als band het meest verrassende optreden van de afgelopen 10 jaar en voor mij persoonlijk het meest verrassende optreden van de afgelopen 40 jaar!
Er is iets verandert in Hoogeveen de afgelopen jaren. Wat zeg ik? IETS??? Het is dezelfde soort verandering die ik ken van mijn eigen dorp Hollandscheveld. Daar begonnen we een kleine 35 jaar geleden met de activiteitencommissie 't Oekie om de vastgeroeste nogal negatieve instelling van: " ...dat wordt toch niks..." om te buigen naar : "..ALLES kan, als je maar wil!!!"
Datzelfde proces is zich nu ook aan het voltrekken in Hoogeveen. Cascaderun, Culinair Hoogeveen, Klooster van Sinterklaas, Lichtjesparade en zelfs de Pulledagen: nieuw elan, nieuwe ideeen, professionele aanpak, goed georganiseerd! Dat maakt ook de mensen blij en vrolijk die de evenementen bezoeken. Dat zorgt ervoor dat de mensen gaan zingen, klappen en juichen!
Hoogeveen is veranderd. Hoogeveeners zijn verandert in de afgelopen jaren. Absoluut, zeker en vast! De negatieve, argwanende achterhaalde veenkoloniale mentaliteit lijkt eindelijk uitgebannen. We waren turfgravers, we zijn turfgravers en we blijven turfgravers. Maar daar is toch niets mis mee? Voor mij is het zelfs een eretitel. Altijd al geweest!
Nee, er is volstrekt niets mis mee. Turfgravers waren mensen die keihard werkten en vaak met minimale middelen maximale resultaten haalden. Wij Hoogeveeners stammen daar van af. Van hardwerkende mensen die ondanks de soms bizarre omstandigheden van de nood een deugd maakten. Verwend worden kweekt gemakzucht en arrogantie. Verwende turfgravers hebben nooit bestaan waardoor creativiteit en ondernemendheid werd gekweekt! Het lijkt alsof we ons daar eindelijk allemaal van bewust worden. En DIT zijn de Hoogeveeners waar ik van houd: Positief, blij, vrolijk, creatief, ondernemend; Dit is het Hoogeveen waar ik van houd!!!
Het heeft even geduurd maar het is er nu toch van gekomen: ik ben trots en blij dat ik een (Hollandscheveldse) Hoogeveener ben.
En dat is een héél goed gevoel!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 29 april 2011 ( Laat) NOG MEER WERK.
We hebben nou net pasen gehad. Was een goed feest. Alles begon te bloeien en te groeien dat het een lieve lust was dus het thema wederopstanding zat in de lucht. En dat was met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de eerste keer. Ooit was er dus een filosoof die daar een mooi verhaal van maakte. En daar beleven we nu nog dagelijks de problemen van!
En dan was daar vandaag het huwelijk. Die Engelse William heeft een leuke meid gescoord. Een "burgermeisje" hoorde ik vandaag ergens op de radio iemand zeggen en daar word ik pislink van. Zo'n huwelijkspplechtigheid kost alles bij elkaar 30 miljoen of daaromtrent. En de hele poppenkast wordt betaald door de burgers van the UK. Het hele Engelse volk betaalt mee aan de bruiloft van de zoon van de koningin van Groot Brittannie. Moeten we dit soort middeleeuwse idioteerie niet met een vette revolutie van de kaart vegen?
En dan kan NL ook meteen mee in de vaart der volkeren. Wanrt morgen is het weer Koninginnedag (door sommige readioverslagggevers altijd Koniejinnedag genoemd) en wat nu?
Eerst maar weer een beetje een feestje doen en dan zien we wel weer...
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 27 april 2011 ( Laat) WERK.
Pas was er nog iemand die ergens reageerde naar mij: "Geen kloten te doen ofzo?"
Dat moeten ze net tegen mij zeggen. Daar kan ik best wel redelijk behoorlijk agressief om worden ook al laat ik dat niet meteen merken...
Ik was 15 toen ik begon te werken. Bij Houtbouw in Hoogeveen. Verschrikkelijk werk en ik had lang haar, kwam samen met een aantal collega's in conflict met de directie en kreeg op staande voet ontslag. De week daarop ging ik naar de Streekschool in Emmen in een soort betaalde vervolgopleiding tot timmerman.
Dat was niks voor mij en na 2 weken werd ik aangenomen bij Sipkema in de Krim. Als stoffeerder. Ik werkte daar ruim 3 jaar en ging toen werken bij Jan de Boer in Hoogeveen. Van Jan de Boer ging ik naar Taberna en toen weer terug naar Jan de Boer. In 1979 begon ik voor mezelf en dat heb ik intussen ook al bijna 32 jaar volgehouden.
Ik werk vanaf 1967 en dat is volgens mij nu ongeveer 44 jaar. In de laatste 32 jaar heb ik gemiddeld anderhalve week per week gewerkt en dat betekent dat ik nu in totaal zo ongeveer 66 jaar heb gewerkt.
Als dan, terwijl je nog steeds soms 18 uur per dag werkt, iemand hoort zeggen : "geen kloten te doen ofzo?" , is het dan raar dat je agressief wordt?
Maar gelukkig ben ik vredelievend.......
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 26 april 2011 ( Laat) NA Pasen.
Wat een dag, deze eerste dinsdag na pasen! Het weer, ja, praat me er niet van, dat hebben we bijna nog nooit meegemaakt! Maar wat dacht je van MIJN dinsdag? Zo'n dinsdag heb ik nog maar zelden meegemaakt!
Ik ben een nachtmens, dat weet onderhand heel Drenthe en omgeving... Wordt ook niet anders nu ik wat ouder aan het worden ben. Ik blijf nachtmens. Maandagavond toch maar eens vroeg gegaan. Om 2 uur lag ik er al in want vandaag zou een drukkere dag worden tussen alle drukte. En dus was ik om 7 uur weer wakker. Om half 8 stond ik naast bed en een half uurtje later waren Fake en ik onderweg naar Geldermalsen alwaar wij enige goederen en gereedschappen hadden gekocht. Zouden we met 2 bussen gaan? Ach, de grote tafel was demontabel dus met een beetje geluk en goed inpakken zouden we alles moeten kunnen houden in de grote wagen. We hadden al eens veel meer opgehaald ergens, immers...
De reis verliep voorspoedig. We kwamen dichtbij het doel ook nog langs Tiel, bekend van Flipje en bij ons bekend omdat we er ooit speelden met o.a. Henk Westbroek, Anita Meijer en Frans Duits.
Even eerder werden we op een parkeerplaats waar we een bakje koffie nuttigden, aangesproken door de Douane. Of we rooie diesel hadden getankt wellicht? Ik kon met de hand op mijn hart verklaren dat dat nimmer was gebeurd met deze auto. Ik bekende wel een perongelukgeval van pakweg een jaar of 10 geleden met een andere auto. Toen ik fluitend de tank vol had gegegooid met wat ik dacht dat diesel was, hoorde ik van de tankman dat ik rooie diesel had getankt en dat dat eigenlijk niet mocht. Is uitsluitend bestemd voor landbouwvoertuigen en hogedrukreinigers...
Ik heb daar indertijd niets van overgehouden. De douaneman glimlachte nu ook vriendelijk. Zijn collega tapte wat diesel af uit onze tank. De diesel in de tank bleek echter niet helemaal schoon en mij werd meegedeeld dat het op het lab zou worden onderzocht omdat het nogal donker was ofzo. Rijbewijs en kentekenbewijs werden meegenomen en ik krijg de uitslag van het onderzoek binnenkort thuis. Ik heb niets te vrezen gelukkig want volkomen onschuldig.
In Geldermalsen aangekomen begonnen wij met frisse moed aan het demonteren van de gekochte snijtafel. Bijna 9 meter lang en uitgerust met een snijapparaat. De meubelstoffen op en rond de tafel waren ook van ons. De hoeveelheid meubelstoffen was enorm. We leenden een kar en maakten de tafel leeg. Na enige uurtjes zwoegen en zweten kwamen wij tot de conclusie dat er zoveel was dat we niet alles in de bus zouden kunnen houden. Behalve de hoeveelheid stoffen was er ook De snijtafel. Die bestond uit 3 grote metalen onderdelen waarvan we er 2 zonder problemen in de bus konden schuiven. Maar de derde? Dat zou niet lukken!
Het was nu ook al behoorlijk richting 3 uur en om ongeveer 4 uur gingen de veilingmedewerkers naar huis. Dat kwam niet goed. Zouden we iemand kunnen vinden die het aandurfde met onze kleine bus direct naar Geldermalsen te komen? Vragen staat vrij, dat wel, maar niemand was zo vrij dat er mogelijkheden waren ons uit de nood te helpen. En zo kwam het dat dochter Esther om kwart voor 4 met Jurgen en Iris in de bus stapte en naar ons op weg ging.
Wij probeerden ondertussen een enorme vakkenkast van spaanplaat uit elkaar te krijgen. Dat lukte redelijk maar we kwamen tot de conclusie dat we dit ding nooit thuis zouden krijgen met onze vervoermiddelen. Vervoerders gebeld maar daar werden we ook niet blij van. Dat lukte zeker vandaag niet meer...
Ons handige meubelkarretje was tot overmaat van ramp plotseling foetsie! De een of andere stiekemerd moet het ding hebben gebruikt en blijkbaar vond men terugbrengen niet nodig. Gelukkig was de chef zo aardig om ons een ander karretje te bezorgen. De enorme vakkenkast van 5 meter hoog en 4 meter breed mocht in goed overleg blijven staan nadat we hadden aangetoond dat meenemen onmogelijk was en het spaanplaatgeval vrij eenvoudig uit elkaar spatte door hem gewoon om te gooien...
Maar het kwam uiteindelijk toch allemaal goed. Na anderhulf uur wachten kwam Es aangesjeesd en konden we de rest van de spullen laden. Omdat Fake en ik vanaf 8 uur nauwelijks meer hadden gehad dan een paar plakken brood van zaterdag en een kop koffie besloten we dat we deze onvergetelijke dag maar moesten afsluiten bij MacDonalds.
En daarna nog 180 km. met 2 bussen propvol spullen richting Hollandscheveld.
En de rest van deze extreem korte week zullen we moeten woekeren met onze talenten, onze ruimte en onze tijd.
Zijn er nog mensen die zich vervelen???????????????
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
maandag 25 april 2011 ( 19.00uur) Pasen.
De paasvuren mochten niet aangestoken worden en wat gebeurt er? We hebben in Drenthe meteen het grootste paasvuur sinds mensenheugenis... Niet gepland, maar toch!
Hebben wij verder nog iets gedaan met pasen? Ik had al geen haantie op een stokkie gehad en ook de paosbuul was er niet bij dit jaar. Zelfs eieren hebben we nauwelijks gehad. Ja, vanmiddag 2 gebakken voor op brood maar dat was het ook wel zo'n beetje.
We hebben de afgelopen week wel meer gebarbekjoewd dan het hele afgelopen jaar. En we hebben ook nooit eerder zulk mooi weer gehad in deze periode volgens mij. En dat precies op het moment waarop wij vergaande veranderingen doorvoeren in ons bedrijf waardoor we bijna continue aan het sjouwen en verslepen zijn... Ook deze 2e paasdag heb ik geheel besteed aan het reorganiseren en het is nog niet klaar! Tussen alle drukte door trouwens ook nog even een ouwe waterleiding in de schuur kapot gemaakt waardoor we bijna de schuur onder water hadden gezet! Gelukkig konden we redelijk snel de hoofdkraan dichtdraaien, een flinke stop in de kapotte buis geslagen en beton er omheen gestort. Het is wel lijden hoor soms, met pasen...
Met name in de nachtelijke uren ook nog wat films geupload. De cascaderun 2010 was door allerlei omstandigheden steeds blijven liggen. Staat hieronder maar deze vond ik ook nu ook tijd worden: Koniginnedag 1994 op de ds. Kooimanschool:
Cascaderun 2010:
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 20 april 2011 ( 20.00 uur) Cascaderun..
De afgelopen nachten flink druk gehad met zaken en monteren van cascaderunfilm. Mooi evenement die hardloopwedstrijd. En wat een volk op de been, niet te geloven!!!
Ik heb dus gister een film online gezet. Lange film (22 minuten) maar er staat er al één van anderhalf uur op, dus die van mij valt mee.. Dit is hem:
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 15 april 2011 ( Laat) Oh godtegod!..
Er komt een nieuwe school in Hoogeveen. Een EVANGELISCHE BASISSCHOOL. Wat moet je daar nou van zeggen? Evangelisch rekenen? Evangelisch aardrijkskunde en taal? Ik heb me er al eens lichtelijk boos over gemaakt en wilde dat weer doen toen de telefoon ging. Flink laat al dus voorzichtig opgepakt.
Ik kon m'n oren bijna niet geloven maar ik kreeg echt Hem aan de lijn. Om iets van het stuk te snappen moet je wel eerst even dit doorlezen.
En dan dit:
Ik heb net nog even contact gehad met God. Hij belde. "Jij bent toch altijd laat op", zei hij. "Ik heb behoefte om even met iemand over wat dingen te praten waar ik mee zit".
"Achgod"", zei ik. Onbewust denk ik.
Hij bleef even stil. Lachte toen: "Ha-ha, dat is wel treffend ja, maar btw, volg je toevallig die discussie op RH?. Ik zie je daar nogal eens en dacht misschien....."
Ik onderbrak Hem. "Ik volg van alles, welke bedoel je. Die met de VVD? "
"Nee. Ja, die is ook wel leuk ja. Over ongestelde vragen. Hoe bedenken ze het! Zijn wel humoristen hoor die rechtse jongens.... Maar over die school bedoel ik. Dat jij nog niet hebt gereageerd met je... Euh, hoe noemde die grapjas je nou ook weer? Wacht ff, ik word een dagje ouder geloof ik (ja, ik geloof ook!) Jij 'links extremist'!"
Ik moest de telefoon even wat van m'n oor afhouden want z'n bulderende lach veroorzaakte een enorme galm die nou niet bepaald oorstrelend genoemd kan worden.
"Okee", zei ik. "Leuk dat je me belt midden in de nacht, maar zeg het eens. waar zit je mee? "
Ik hoorde een diepe galmende zucht, minder vervormd dan de bulderende lach en ook gemeend was m'n indruk.
"Kijk", begon Hij. "Ik word zo moe van dat eeuwige gezemel van allerlei mensjes die denken dat ze MIJN waarheid in pacht hebben! Dat wil je niet weten..."
"Nee, dat wil ik eigenlijk inderdaad niet weten", antwoordde ik. "Ik kan het me wel heel goed voorstellen. Ik word er ook doodmoe van!"
"Hoe moet ik daar nou es mee aan?" vroeg Hij.
"Gewoon duidelijk zijn", zei ik. " Net als kinderen opvoeden. Duidelijk zijn en consequent. Kom es met een nieuw boek bijvoorbeeld. Dat moet voor jou toch een fluitje van een cent zijn. Die bijbel is zoooo jaar NUL!
Gewoon een compleet nieuw boek. Helder en klaar geschreven. Met uitleg over hoe het nou allemaal zo gekomen is, waarom je het zover hebt laten komen, je relatie met je broer Allah, hoe het nou met je zoon is en meer van dat soort dingen. Gewoon een keer helder zijn. Man, jij met jouw mogelijkheden en tijd! Zeg ze nou toch eindelijk eens gewoon een keer de waarheid!!! Dus niet weer zo'n prul waar iedereen precies uithaalt wat hem of haar uitkomt, dat kennen we nu wel. Je hebt 2000 jaar de tijd gehad om erover na te denken. Me dunkt!"
Het was weer even stil. "Verdomd", zei hij toen. "Je hebt gelijk! Ik heb alle tijd. Tuurlijk heb ik alle tijd. Maar hoe zou ik dat dan doen? De Bijbel deel 2?...."
"Oh God nee, " riep ik. "Dat wordt niks. Doe maar als musical. Daar zijn ze gek op tegenwoordig. En dan met een Engelse titel natuurlijk. Is nog heerlijk dubbelzinnig ook: "At last, the Bible 2; THE MUSICAL!"
"Voor een links extremist heb je best wel humor" lachte Hij. "Ik ga der mee aan de slag. Nog meer tips? "
"Zeker, zeker", zei ik. "Doe maar een klein downburstje precies op die nieuwe school straks. Niet te gek hoor, en 's avonds als er geen kinderen zijn natuurlijk. Om wat te prikkelen zal ik maar zeggen. Misschien dat nog iemand een dakpan op z'n hoofd.... Maar hou het wel een beetje rustig. Al die tsunami's en aardbevingen van de laatste tijd daar word je ook niet vrolijker van...."
Z'n stem klonk vriendelijk: "Dank je, Je hebt me bekeerd. Ik zal ze eens een poepie laten ruiken. Het beste!!!!!!!!!!!!!!"
Nog voor ik iets terug kon zeggen hoorde ik dat ie had opgehangen. Geen telefoonnummer genoteerd natuurlijk en nou zit ik weer met een probleem. Hoe moet ik dat "poepie laten ruiken" uitleggen?
Daar maak ik me best wel zorgen om!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 14 april 2011 ( Laat) Géén naam???..
Dinsdagavond Radio 2. In het Theater van het Sentiment van de KRO is het 12 april 1969. Wij luisteren en ik besluit even een stukje sentiment op te schrijven voor het programma. Immers, in het voorjaar van 1969 waren André Damming en ik keihard aan het muziek maken in de werkplaats van Jaap Damming, Andre's vader. De band 'Reaction" was kort daarvoor opgehouden te bestaan maar André en ik bleven flink lawaai maken. Gerrie Damming, onze zanger, mocht niet meer mee doen van de dokter want die was z'n stem kwijtgeraakt..
Het was in die tijd dat André en ik op zoek gingen naar nieuwe bandleden en die werden gevonden in Nieuwlande in de personen van de broers Ally en Harrie Benjamins. In juli 1969, in het weekend dat de eerste mens op de maan stond, speelden we voor de eerste keer voor publiek en Gerrie Damming -inmiddels hersteld- deed weer mee en riep: "We hebben nog geen naam, No Name dus..."
Dat verhaal en nog wat meer mocht ik dinsdagavond vertellen op Radio 2. Hoe in 1969 No Name begon en in 2011 nog altijd actief is. 't Is niet niks toch?
Woensdagavond luisterden we weer en toen was het Theater van het Sentiment geland op 13 april 1989! Ik heb niet weer een verhaaltje geschreven en het kwam dus ook niet weer op de radio maar ik realiseerde me in de loop van de avond dat 1989 ook een belangrijk jaar was voor No Name! In dat jaar stopte André Damming met de band en even later ook Jannes van Genne.
Er kwamen 2 nieuwe bandleden: Bert Snijder en Bert Huisjes. Weer twintig jaar later stopte Bert Snijder. Bert Huisjes hield het een jaar of 5 vol bij No Name.
Toen ik dat zo eens memoriseerde kwam de gedachte bij me op dat No Name de bakermat is geweest van menig talentvol mens! André Damming boekte succes samen met Jans Polling als het Drentstalige 'Duo Dampo', oud-bandlid Harro Wimmenhove ging na No Name naar o.a. Black Lake en speelt nu al jaren bij Diep Triest.
Gitarist Bert Huisjes was na No Name jarenlang misdaadverslaggever bij de Telegraaf en werd begin dit jaar Hoofdredacteur van de Omroep Powned!
En wat te denken van bassist Jan Derks? Die is nu bassisit van Chef Special, een zeer talentvolle band die aan het doorbreken is in Nederland!
Zanger Frans Oosterwijk is als zanger van het Levenslied een zeer bekende Groninger geworden terwijl gitarist Ruud Slot als directeur van de Zorgzaak in Hoogeveen een succesvol ondernemer werd!
En met het succes van Faeke & the Emanon Project - de 'spinn-off van No Name' gaan we gewoon op die manier door.
Hoezo 'No Name'? We zijn nog lang niet klaar!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 13 april 2011 ( Laat) Fjaardach..
Mijn op 1 na jongste kleinzoon werd vandaag 4! Dat is een hele leeftijd voor een kind van net 4!
Verjaardag dus. met gebak, pannenkoeken en een glaasje wijn.
Daarna nog aan een spoedklus gewerkt en geen tijd gehad iets zinnigs te bedenken voor de continuiteit van dit blog.
Vandaar dit nogal slome verhaal.
Misschien moet ik me maar es weer kwaad maken binnenkort. Maakt niet uit op wat of wie, levert altijd wat op.
En de maan stond er ook mooi bij trouwens.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 12 april 2011 ( Laat) Subsidie enzooooo...
Er zijn twee dingen waar ik me de laatste tijd verschrikkelijk aan erger. Dat is het getoeter van een opportunistische club van egoisten die het altijd heeft over "de belastingbetaler" en, nog een slag erger, de extremisten die dom Nederland willen doen geloven dat SUBSIDIE wel zo ongeveer het ergste is wat de samenleving in de afgelopen 100 jaar is aangedaan!
En wat het nou allemaal weer mooi maakt, is dat de grootste profiteurs van subsidies al jarenlang moord-en-brand schreeuwen als er wordt gepraat over het afschaffen of veranderen van een bepaalde subsidie: de hypotheekrentesubsidie! Terwijl, en dat maakt het nog gekker, degenen die dankzij subsidies ook kunnen profiteren van onze welvaart, stemmen op partijen die ze dat beetje welvaart ook nog willen afpakken... Dat hebben die stemmers niet door maar dat besef komt spoedig....
Wat is er erg aan belasting betalen ? En wat is er erg aan het verdelen van subsidie?
Belasting betaal je naar inkomen. Wie 2 miljoen verdient en 52 % belasting betaalt houdt genoeg over om riant van te leven. Wat zeg ik ? Wie met zo'n inkomen z'n muil durft open te trekken om te klagen moet vastgezet worden en de komende 5 jaar blijven zitten ook!
Met name het stel halve garen van de PVV, niet gehinderd door enige kennis van maatschappij en samenleving, toetert over " linkse hobbys" en subsidies. Met een jaar of wat zijn we gelukkig weer van dat zooitje verlost maar voorlopig kost het DE BELASTINGBETALER klauwen met geld. Veel meer dan alle subsidies van de afgelopen 50 jaar bij elkaar! Waarom? Omdat het valse profeten met foute boodschappen zijn! Ik leg nog wel een keer uit waarom! (hoewel ik denk dat binnenkort de meeste mensen het wel door zullen hebben).
Subsidies kosten niets ook al willen de populisten ons laten geloven dat dat wel zo is. Subsidies leveren geld op omdat ze zaken stimuleren en mogelijk maken die gewone mensen zoals u en ik weer stimuleren en aanzetten tot bijvoorbeeld vrijwillgerswerk. Subsidies - dat is gewoon ons eigen belastinggeld, verdeeld over zaken die de moeite waard zijn om te bewaren, te helpen op gang te brengen, te verbeteren, te behouden.
Subsidie = niet meer en niet minder dan sponsoring van mensen, projecten en zaken die door een door onszelf gekozen overheid worden aangewezen.
Toch raar dat zoveel Nederlanders momenteel zonder dat ze dat door hebben bezig zijn zichzelf de nek om te draaien....
Sneu 2011!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 11 april 2011 ( Laat) Gek worden enzo..
Ik laat me niet zo gauw gek maken want enige levenservaring heb ik toch zo zachtjes aan wel. Ja toch? Maar ik wil ook nog altijd graag een beetje bijblijven op de 'Social Media' zoals Hyves, facebook, Twitter, Blogs en wat er nog meer wordt aangeboden. Vind ik leuk.
Toch is het af en toe afzien. Ik Twitter redelijk regelmatig, krijg ook steeds meer volgelingen (ik heb al meer volgelingen dan Jezus! Die had er 12, ik ga richting 260....) Das nog niks in vergelijking met de gemiddelde BNer maar die twittert uitsluitend om zichzelf te promoten. De gemiddelde BNer is derhalve een asociale egoistische reclamezuil voor zichzelf. Uitzonderingen daargelaten...
Hoe word je gek? Door alles te volgen. Damn, keek net even op m'n Hyve-gedoe en constateerde dat ik 2 ongelezen berichten heb, 1 aplicatieuitnodiging en 31 groepsuitnodigingen. En dan zijn er nog de verjaardagen:
Ik feliciteer bij dezen iedereen alvast. Iedereen bezoeken zal niet gaan namelijk...
En nou heb ik het nog niet over Facebook want wat daar allemaal gaande is kan ik nauwelijks bijhouden. En de Direct Messages via Twitter vliegen me nu ook al om de oren! Ik moet een dagelijks blog bijhouden, heb een website die af en toe wat verfrissing nodig heeft. Dan werk ik ook nog zo'n 12 tot 14 uur per dag, doe nog mee met een band, schrijf aan 3 boeken, lees de krant, wil DWDD en P en W zien en als het ff kan ook Nieuwsuur, 8-uurjournaal, rtvDrenthenieuws....
Deze tijd lijkt op een tijd waarin je gek zou kunnen worden. Daar doe ik dus niet aan mee!
Nou ja, OK, een klein beetje dan....
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 10 april 2011 ( Laat) Zondag...
Vandaag, zondag, toch maar weer behoorlijk aan het werk geweest.. "Zundagswark is niet stark" zei m'n moeder altijd maar die groeide op in een tijd dat je op zondag slechts een scheurkalenderblad of de bijbel mocht lezen.
De tijden zijn verandert. Scheurkalenders met bijbelteksten zijn achterhaald en de zondag is een dag als alle andere met dit verschil dat heel veel mensen VRIJ zijn. En als je vrij bent doe je wat je wil.
Ik heb vandaag mooie dingen gezien en ook nog het een en ander gedaan qua mooie dingen
En ik heb gedaan wat ik wilde.
Alleen jammer dat zondagen zo kort zijn!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zaterdag 9 april 2011 ( Laat) TRISTAN.....
Jazeker ken ik hem! Tristan van der Vlist, tuurlijk man! Wie kent hem niet ?
Ach nee zeg! je wil toch niet zeggen dat jij hem niet kent?
Hij woonde daar .... Ja, daar! Bij z'n ouders nog. ja!! In die flat.
Aardige vent. Zat nog op de peuterspeelzaal samen met mijn dochter. Leuk ventje, toen al. Van die blonde krullen. En oorlogje spelen enzo. Haha! Ja, Wie doet dat niet op die leeftijd?
Nee, gewoon een aardige jongen. Voetbalde ook niet onverdienstelijk geloof ik maar daar is ie mee gestopt. kreeg andere hobbys. Zo gaat dat. Op de basisschool heeft ie nog eens samen met z'n klasgenoten voor de bejaardenclub een heel grote actie gevoerd. Weet ik nog goed. Was zoiets moois dat de regionale omroep er nog aandacht aan besteedde. Sociaal ventje, toen al. Goed hoor. En z'n ouders waren ook heel meelevend . Verenigingswerk enzo. Schietclub geloof ik
Dat jij hem niet kent! Goh, ik heb toch echt het gevoel dat iedereen hem wel kent!
Of is het... Nee. Ja... Wacht even. Tristan zei ik. Wacht, wacht... Of was het nou Henk? Nee, Sam.... Euh...Dajon. Damn, Jan? Steven, Geert? Jeroen? Frank ? Carlo ?....
Verdomme! Ja, je hebt gelijk man!!! Ze zouden het allemaal geweest kunnen zijn!!!
Alphen aan de Rijn, 9 april 2011...
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 8 april 2011 ( Laat) WE ?
Het is vrijwel zeker nooit anders geweest, toch ervaar ik het anders, het overlijden van bekenden in mijn omgeving!
Hoe dat kan ? Omdat ze nog niet zo gek lang geleden wel veel ouder leken maar nu toch niet zo oud blijken te zijn.....
Als je zelf jong bent zijn het meestal oude (oudere) mensen die dood gaan. Als je 20 bent is iemand van 30 oud, als je 30 bent is iemand van 40 oud en als je 40 bent dan vind je iemand van 50 al niet zo erg oud meer. Op je 50e lijkt 60 nog heel ver weg maar als je bijna 60 bent is iemand van 70 maar 10 ouder en dus niet echt oud!
Gisteren overleed Hotze ten Hoeve. Hotze was maar 10 jaar ouder dan ik, nog te jong dus!
Het toeval wil dat ik een dag eerder nog in z'n huis in Nwlande was en met z'n vrouw sprak over z'n ziekte en dat zich dat eigenlijk een jaar of tien geleden al min of meer manifesteerde.
Wat is nou 10 jaar? 2001 lijkt eergisteren toch?
2021 lijkt nu nog ver weg maar het duurt echt maar even dan zijn we daar.
'WE' schreef ik. Daar moet ik mee uitkijken!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 6 april 2011 ( Laat) Stemmen!!!!
Er zijn mensen die stemmen horen. Ja, ha-ha, iedereen hoort altijd stemmen...
Maar dat bedoel ik niet. Stemmen met boze bedoelingen bedoel ik. Stemmen in je hoofd die je aanzetten tot nare dingen, stemmen die je gek maken.
Ik heb dat niet maar ik hoor wel degelijk stemmen. Ik hoor stemmen van mensen. Ik hoor stemmen van bekenden maar dat is niet zo raar. Wat ik zelf nogal merkwaardig vind is dat ik ook de stemmen hoor van mensen die al die al tientallen jaren geleden overleden zijn.
Ik heb een zeer sterk auditief geheugen. Had daar zelf nooit zo bij stil gestaan totdat ik een keer in Hilversum was in de radiouitzending 'Met het oog op morgen'. Er kwam een man binnen die me een hand gaf en zich voorstelde.
"Leuk u te ontmoeten', zei ik. "Ik ken uw stem denk ik van de Wereldomroep, kan dat ? " Hij keek me een beetje verwonderd aan. "Ja, dat kan", zei hij. "Als u dat zó hoort heeft u wel een heel sterk auditief geheugen want dat is al lang geleden!"
Sindsdien ben ik er zelf ook op gaan letten en tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad een behoorlijk goed auditief geheugen heb. Ik herken soms aan de telefoon stemmen van klanten waar ik 15 of 20 jaar geleden iets voor heb gemaakt...
Maar er zitten ook honderden stemmen in m'n geheugen. Alsof er een bandrecordertje in m'n kop zit kan ik ze afspelen. Ik kwam daar vanavond achter toen ik iets zocht op de site en op de Eregalerij terecht kwam. Ik klikte op een aantal namen en in m'n hoofd hoorde ik ze praten en lachen! Toen ik er es even echt voor ging zitten en terug ging in de tijd kwam ik terecht bij mensen uit de jaren vijftig en zestig. De oude buren in de Kooimanstraat haalde ik één voor één terug en bij de meesten kwam ook de stem erbij. Ik ging het dorp uit die jaren door en stelde vast dat het ook gewoon doorging in mijn hoofd.
Jammer dat we nog niet zo ver zijn om dat geluid ook daadwerkelijk weer tot leven te brengen. Dat met een verbinding naar de PC ik gewoon zo'n stem kan oproepen en afspelen.
Komt ook nog wel. Voorlopig moet ik het nog met de stemmen in m'n hoofd doen...
En of het zo appart is weet ik ook niet. Misschien heeft iedereen het wel en is het heel gewoon. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 5 april 2011 ( Laat) Veilingen en geluk...
Vandaag een tijdje druk geweest met bieden op een veiling waar heel veel mooi spul op stond waar wij in ons dagelijkse werk veel voordeel van zouden kunnen hebben. Geen geluk deze keer want we werden overboden op alles waar we op hadden ingezet. Eén kavel met een verkoopwaarde van 10.000 euro werd ons voor de neus weggekaapt voor een paar tientjes! Als we nog één bod hadden gedaan was het misschien raak geweest. Of niet want dat weet je nooit en soms moet je gewoon weten wanneer je stoppen moet, maar eigenlijk weet jet het nooit...
Anderszijds ook wel weer een geluk dat we geen geluk hadden want om nou voor 1 ding helemaal naar Antwerpen te rijden was ook niet echt aanlokkelijk.
Ik heb ook wel eens geluk gehad. Of de ogen goed open. Jaren tachtig was het en er ging niet zo ver hier vandaan, richting twenthe, een meubelfabriek failliet. Er werd van alles geveild en ik besloot maar es een kijkje te nemen. Ik dwaalde met collega op de kijkdag door de hallen en noteerde een beetje wat me wel interessant leek. Wat werkbanken, een ouwe radio en twee keer een berg schuurpapier. De ene berg was groot, een paar vierkante meter pakken schuurpapier zo'n 75 cm hoog. daar zou ik wel 20 jaar mee vooruit kunnen... De andere berg was hooguit de helft en bestond voor een deel uit gebruikte schuurbanden. Dan was er nog een grote inloopkast die helemaal vol hing met schuurbanden en stapels schuurpapier en poetsgevallen voor op een machine die er vlak bij stond.
De veiling werd gehouden in zaal Mulder in Baalder en ik zat met m'n catalogus met aangekruiste wensen in de zaal. Leuk om mee te maken. Lachen om de veilingmeester die half conferencier bleek te zijn en voor elke bieder wel een aardige opmerking op z'n repertoire had staan. Ik bood op een stel werkbanken en een ouwe radio en kreeg het spul voor een paar tientjes (guldens) in handen. Vanaf dat moment was ik "de radioman" als ik bood en dat deed ik op de grote berg schuurpapier. Niet lang want er zaten kenners tussen de bieders en het duurde maar even of de berg ging richting 1000 gulden. Ik was toen al lang opgehouden met bieden want zoveel schuurpapier gebruikte ik als meubelstoffeerder nou ook weer niet. De kavel werd uiteindelijk verkocht voor een bedrag rond de 1500 gulden. Niet te duur voor de hoeveelheid maar dan moet je het wel kunnen gebruiken!
Even later kwam het andere bergje aan bod ( ik heb de term 'aan bod komen' nog nooit zo passend gebruikt geloof ik!) . Ik deed ook weer mee. Omdat het andere schuurpapier nogal wat op had gebracht begon de veilingmeester hoog. Niemand bood.
Hij probeerde nog met wat grappen en grollen liefhebbers warm te krijgen maar dat lukte niet. Voor de prijs -een paar honderd gulden- wilde niemand bieden.
"Dan gaan we het even anders doen", lachte de veilingman. "We voegen kavel 133 erbij en we beginnen onderaan".
Razendsnel vond ik in de catalogus het nummer en constateerde dat het ging om de inhoud van de inloopkast die helemaal vol hing en lag met schuurpapier en poetsgevallen. Ik stak m'n hand op.
"De radioman biedt twintig gulden. Wie meer dan 20 gulden?"
" 25 voor de man met de prachtige krullen..." Een kale man grijnsde met z'n hand nog omhoog..
Het ging nog een paar keer door maar bij 65 gulden haakte iedereen af en hoorde ik al het "eenmaal- andermaal...."
Ik stak nog een keer m'n hand op. "De radioman biedt 70 gulden. Wie meer ?" Hij priemde met z'n hamer door de zaal en een lichte golf van zenuwachtigheid ging door me heen.
Niemand reageerde nog. Waarschijnlijk had niemand de inhoud van de inloopkast gezien.
"Eenmaal..... Andermaal.... Verkocht voor 70 gulden aan nummer 29, de radioman! "
Mijn collega en ik keken elkaar verbaasd aan. Hier hadden 'kenners' zitten slapen, dat kon niet anders want de hoeveelheid die ik voor 70 gulden in handen kreeg was bijna net zo groot als de berg die even eerder voor 1500 gulden was verkocht.
Met een uitstekend humeur haalden wij later die dag onze kavels uit de fabriek. En ons humeur werd nog beter toen ik ter plaatse voor 40 gulden alle poetsgevallen verkocht aan de man die de machine waar ze bij hoorden aan het demonteren was.
Wij hebben een kleine 10 jaar kunnen schuren zonder schuurpapier te hoeven kopen. Soms moet je een beetje geluk hebben toch?
Een paar jaar geleden overkwam het me nog eens. Ik deed een bod op een heleboel spullen bij de Dienst der Domeinen. Zat van alles in: videocamera's, statieven, professionele studio-tv's, kasten, tafels, stoelen, een rood gebloemd bankstel en een kleine digitale camera waar een sticker op zat waar "defect' op stond.
Ik had er helemaal niet op gerekend want ik had zomaar een laag bedrag ingevuld op het biedingsformulier maar verduld, het werd mij gegund! En dus haalden we een weekje later de hele boel op. De 'defecte' digitale camera kwam op enig moment tevoorschijn. Van een andere ouwe camera bleek de adaptor te passen en als iets al defect is hoef je ook niet al te voorzichtig te zijn.
Het probleem leek te zitten in het klepje waar het dv bandje achter zit. Ging niet meer dicht. En wat doe je dan? Je haalt de batterij er eens af, drukt en trekt wat aan het ding en besluit dan om de batterij er maar eens weer op te zetten en het ding aan de stroom te hangen.
Terwijl ik dat doe en de camera weer stroom heeft komt het dv-bandje wat er in zit er plotseling uit. Ik wacht 2 tellen, druk het bandje er voorzichtig weer in en probeer dan het dekseltje dicht te doen. Dat gaat nu gewoon dicht! Ik druk op "OPNEMEN". De camera loopt en neemt op. Ik druk even later op de player op afspelen; De camera draait en speelt het opgenomene af.
Kortom, er was helemaal NIETS defect aan de camera en hoewel er nu uiteraard al veel betere en met HardDisk uitgeruste camera's zijn film ik nu al een jaar of 5 met die 'Defecte" camera zonder ook maar enig probleem! De resultaten zijn zichtbaar op m'n YouTube Kanaal...
Oh ja, en het bankstel staat al meer dan 3 jaar in weer en wind buiten op ons ronde terras bij de offerplek. In het voorjaar even afspuiten maar zit nog altijd goed en is niet kapot te krijgen.
Geluk moet je afdwingen zeggen sommigen. Is dat zo ? Ja, het is zo als je over genoeg middelen beschikt om te bewerkstelligen dat je krijgt wat je wil hebben.
En daar heb je een beetje geluk bij nodig soms....
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 4 april 2011 ( Laat) Commercieel zijn...
Elf jaar lang hebben we nu de website van Hollandscheveld gemaakt. Leuk werk want het is krant, radio en tv tegelijk. Wat mij betreft gaan we er nog jaren mee door en probeer ik ook nog jaren het dorp Hollandscheveld te promoten en de archieven toegankelijk te maken. Dat lukt redelijk maar een handje hulp in de vorm van sponsors zou niet onwelkom zijn. We hebben daarom besloten om de voorpagina ook te gebruiken voor commerciele doeleinden. In de rechterkolom staan 25 advertenties van onszelf. Daar willen we er best 24 van verkopen maar om daar uitgebreid mee te gaan leuren is niet ons voornemen. We hebben ruim 11 jaar geleden alle bedrijven in Hollandscheveld aangeschreven. De reactie was lauw terwijl de site wel zeer hoog gewaardeerd werd en zelfs de landelijke tv haalde, als voorbeeld werd gebruikt in de KvK-krant en heel veel bezoekers kreeg.
De afgelopen jaren hebben we er zelf niet zoveel aan gedaan qua aquisitie. Gaan we nu ook niet doen. Bedrijven die willen adverteren kunnen zich simpel melden via de mail. De bovenste positie houden we zelf, de rest is te koop. Wij zijn benieuwd naar de reacties de komende tijd!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 3 april 2011 ( 14.30) RAARRRRRR!!!...
Wat er nu weer precies aan de hand is weet ik niet maar ik kreeg verschillende meldingen over de rare opmaak van Elke Dag Vers. Nou was er op m'n eigen pc niets vreemds aan de hand, behalve dat de stukjes onder de bovenste en laatste bijdrage plotseling in rood stonden weergegeven.
Daarnet toch maar even gekeken via Internet Explorer (ik browse met Google Chrome) en jawel, daar doet zich het merkwaardige fenomeen voor dat de stukjes niet alleen in rood maar ook nog in een 3 keer zo groot lettertype op het scherm verschijnen...
Wij gaan een onderzoek instellen naar deze rare toestand en hopen zo spoedig mogelijk de zaak weer in oude opmaak te herstellen.
Scheelt trouwens wel voor eigenaars van slechte ogen, die enorme letters...
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Za2 april 20112011 ( laat) MUSIC!!!!! ...
Afgelopen week een paar dagen doorgewerkt tot een uur of twee, donderdagavond zelfs om 11 uur 's avonds meubels bezorgd in Meppel! Dat u niet denkt: 'waar blijft ie nou?"...
Eerst dus een virus en toen weer erg druk en muziek. Muziek maakt je blij en muziek maakt dat je je ontspant. Vrijdagavond live gespeeld in het rtv Drenthe programma PS van Peter Zwerus en Sophie Timmer. Altijd weer leuk en spannend want leuke lui enzo. En het was ook een vet mooi nummer dat we speelden. Vind ik zelf. Dit dus:
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zo-ma-di 27-28-29 maart 2011 ( Vroeg) Tijd, virus, tip! ...
Het ergste wat de mensheid is aangedaan is zonder enige twijfel de TIJD!! Zit ik lekker tegen tweeen nog wat filmpjes te kijken is het plotseling 3 uur!
Tegelijk is dat weer niet zo heel erg erg want als je weet dat het gewoon afgesproken is dan verandert er eigenlijk niks. Ik werd alleen wat raar wakker want ik dacht dat het nog maar half 12 was maar toen ik goed bij m'n positieven kwam bleek het half 1 te zijn. En aangezien ik er een goede gewoonte van heb gemaakt, de zondag te beginnen met minstens anderhalf uur in bad met de zaterdagVolksKrant liep het tegen tweeen toen ik -de krant uit- weer aan het gewone leven kon beginnen.
Dat hadden we dus gedacht. maar het liep anders. Eén mijner vrienden had eerder die week een fraai filmpje gestuurd van Jimi Hendrix en the Rolling Stones en van hem had ik nu weer een mailtje met een link erin. Nietsvermoedend klikte ik op de link, want nog een filmpje dacht ik, en daarmee begon de ellende!
Het bleek niet nog een filmpje maar een virus te zijn die zich voortdurend manifetserde met mededelingen dat mijn PC besmet was met tientallen virussen en dat ik door te scannen daar af kon komen. vervolgens scande het ding waarna hij aangaf dat je er pas echt afkwam als je even 79 Amerikaanse Dollars overmaakte.. En daarmee werd de hele PC lamgelegd want alles wat ik opende was na 10 seconden weer foetsie en overgenomen door deze criminelen...
Maar dankzij Frits, die mijn PC even op de operatietafel legde en helemaal schoonmaakte, kan ik nu weer normaal twitteren , hyven, bloggen, facebooken, surfen, googelen, youtuben, enz. enz. enz.! iets waar ik 25 jaar geleden in de verste verte niet aan had kunnen denken!
Maar intussen ontving ik op een andere PC wel email en een juweeltje kreeg ik van Willem Wilms die mij de eerste beginselen van het KIEVITSEIEREN ZOEKEN (en vinden) uitgebreid uiteenzette! Ik ga natuurlijk niet hier al die prachtige tips publiekelijk bekend maken want dan sjouwt straks half Hoogeveen in onze achtertuin maar ik ga wel kijken of ik op die manier eindelijk mijn felbegeerde eerste kievitsei kan vinden.
En als ik ga neem ik de camera mee en daar maak ik dan weer een filmpje van en die zet ik dan op YouTube.
Hier hoort u meer van!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zaterdag 26 maart 2011 ( Vroeg) Kievitsei...
Nog nooit van m'n leven heb ik een kievitsei gevonden. Dat is niet erg want Nelson Mandela, Bill Clinton, Koningin Elizabeth, Keith Richard en Angela Merkel schijnen ook nog nooit een kievitsei te hebben gevonden. Ik bevind me dus in zeer goed gezelschap maar waarschijnlijk is er wel een saillant verschil: Nelson Mandela, Bill Clinton, Koningin Elizabeth, Keith Richard en Angela Merkel hebben er ook nooit naar gezocht!
En ik dus wel. Niet intensief en ook geheel zonder kennis van HOE, maar gezocht heb ik wel. Eigenlijk hoop ik elk jaar stiekem dat ik op de akkers achter ons huis opeens het eerste kievitsei van Nederland vind. Aan de kieviten ligt het niet, die buitelen al wekenlang op en neer en heen en weer over de velden. Het moet dus wel aan mij liggen...
Afgelopen zondagmiddag -de lente zat volop in de lucht- heb ik de akkers weer doorkruist met de camera in de aanslag en in m'n achterhoofd dat diepe verlangen naar een kievitsei. Zoals je naar "béét " kan verlangen als je zit te vissen.
Het mocht weer niet zo zijn. Ik filmde 2 woeste en drieste kieviten die een paar buizerds verjaagden, ik stond plotseling bijna oog-in-oog met 2 reeën, betrapte nestelende eksters, joeg per ongeluk eenden en patrijzen op de vlucht, zag groenlingen, mussen, koolmezen en de eerste katjes!
Maar nergens een kievitsei te bekennen!
Toch weet ik zeker dat er nesten zijn want de vogels duiken omhoog en omlaag en scheren over de akkers zoals alleen nestelende kieviten dat doen. Denk ik.
Met weemoed en bewondering denk ik nog altijd aan mijn dorpsgenoten Herman Dekker en Roelof en Eppie Lip. In de tijd dat ik op de lagere school zat en we met vrienden ook af en toe wel de landerijen ingingen was het. Dekker en de broers Lip keken over het land en wisten dan al waar het nest zat!
Dat niveau zal ik nimmer bereiken maar potverdorie nogerisantoe: één keer moet het toch lukken?!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 25 maart 2011 ( Vroeg) DDT, Hunebedden, columns...
Ik heb jarenlang een radiocolumn gemaakt voor Radio Drenthe en daarvoor voor Radio Hoogeveen. Een beetje de actualiteit in de gaten houden en dan wat prikkelen of de draak er meer steken. Soms wel eens stevige uitspraken doen (dat was het leukst want dan kon je wachten op reacties...) maar ook wel gewoon een beetje flauw ouwehoeren. Zo kwamen vriend Wout en ik ooit in een zeer melige bui op de figuur "Henke". Wout kon de toenmalige commissaris van de koningin, Vonhof, redelijk goed imiteren en een week of wat bedachten we flauwe grappen waarin ik -als Piet Schilleboer- Henke telefonisch interviewde en dan bespraken we meestal zeer onnozele zaken en eindigden steevast met een zelfbedacht oud-Chinees spreekwoord in de sfeer van "Wie een kip zonder kop slacht van een ander moet zelf ook op de blaren zitten te bijten".
Wij hadden denk ik zelf de meeste lol bij het bedenken en bij het maken van de opnames. Ik vrees dat er niet veel Drenthen zijn die zich de flauwiteiten nog kunnen herinneren...
Dat was met mijn cursus DDT wel anders. DDT stond voor Dagelijkse Drentse Taal en dan met een knipoog: 'taal kan dodelijk wezen!" DDT stond ook voor: Drentheniers, Drenthen en Toeristen.
De cursus DDT werd op de een of andere manier opgemerkt door een uitgever die mij vervolgens benaderde met de vraag of ik deze cursus niet in boekvorm wilde uitbrengen. Ik was niet meteen entousiast want het ging mij vooral om de SPREEKtaal en om dat nou weer in een boek te zetten vond ik eigenlijk maar niks. Maar de uitgever wist niet van ophouden en daarom besloot ik om de stukjes die ik voor de radio had gemaakt zodanig te bewerken dat het ook voor een lezer leuk zou kunnen zijn. Dat kon natuurlijk niet in het Drents want het was vooral bedoeld om de NIET-Drents sprekenden enige hulp en houvast te bieden. De drentse uitspraak zette ik ongeveer fonetisch op papier.
"Waor is't hunebedde? " werd de titel van het boekwerk en het schijnt leuk verkocht te zijn. Schijnt... hoe of wat is me nooit duidelijk geworden want toen het op uitbetalen van de royalties aankwam was de uitgever failliet... Ik ben ooit al eens aan deel 2 begonnen want er was wel vraag naar maar veel verder dan een aantal ideeen voor nieuwe hoofdstukjes kwam ik niet. Misschien da'k er toch nog eens weer aan begin. Het boekje is trouwens nog wel hier en daar te koop. Even Googelen en ...voila!
Hoe kom ik nou opeens aan zo'n hunebedverhaal? Euh..... , ja... dat was niet de bedoeling. Ik kreeg de vraag van iemand hoe ik dat nou deed toen, zo'n column maken met allerlei dingen over de actualiteit enzo. Nou, laat ik dat een volgende keer dan maar eens vertellen.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 24 maart 2011 ( Vroeg) www.hollandscheveld.nl bijna verkocht.
Wat is er nodig om een huwelijk in stand te houden? Hoe hou je een band bij elkaar? Ik ben in beide gevallen ervaringsdeskundige maar vraag mij niet om uw huwelijk of uw band te redden. Ik kan hooguit een luisterend oor bieden en misschien wat adviezen geven. Voor de rest hangt het af van alle betrokkenen of het weer wat wordt of niet...
Hoe zit dat met een website waar je jarenlang je best voor doet? Dat is toch anders.
De band bestaat 42 jaar, huwelijk 37, www.hollandscheveld.nl 11...
We hebben in de afgelopen tijd getracht Hollandscheveld.nl weg te geven aan de Hollandschevelders. Dat is helaas niet gelukt. Slechts 1 adverteerder heeft gereageerd en 1 Hollandscheveldse vereniging heeft de vraag gesteld of en wat ze zouden kunnen doen!
Er is nog een zeer kleine kans om www.hollandscheveld.nl te redden voor Hollandscheveld. Als uiterlijk 31 maart a.s. zich 10 adverteerders hebben gemeld die hun logo/link op de voorpagina willen plaatsen en daar
€ 50,-- per jaar voor over hebben dan wordt de site op de huidige wijze voortgezet. Lukt dat niet dan wordt de site verkocht aan een geinteresseerde partij die er behoorlijk wat voor over heeft. www.hollandscheveld.nl staat zéér hoog in de Google-Ranking vanwege het feit dat de site al zo lang bestaat en omdat er nogal wat op is te zien, te lezen, te horen, te bekijken ed.
Overigens is in de eventuele verkoop bedongen dat Elke Dag Vers blijft. Volgende week meer over de liefde van de Hollandschevelders,,,
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 23 maart 2011 ( Laat) Van Toestellen...
Wat stel ik me voor als ik iemand over een 'TOESTEL" hoor praten? Wel iets van redelijke afmetingen. Een toestel heeft als woord al iets robuusts. Dat je denkt van: Poeh, dat zal wel heel wat wezen!
De geime zenders hadden het vroeger ook altijd over hun toestel: 'De knoppe van 't toestel een kwart los veur voldoende kamersterkte' hoorde je nogal eens. Is ook een buitengewoon mooi begrip trouwens: KAMERSTERKTE! Wat stel ik me dáár bij voor? Hoe groot is de kamer en hoe hard staat het dan?
Maar TOESTEL spant toch echt de kroon want als er een vliegtuig neestort bijvoorbeeld dan hebben we het ook over een neergestort toestel. En daar kan ik me dan wel weer heel wat bij voorstellen.
In de reclame hoor ik de laatste tijd praten over een HOORTOESTEL. En dat toestel is zo klein -zeggen ze- dat je er bijna ook een bril voor nodig hebt. Zou een bril ook een toestel zijn?
Ik vind het een rare manier van doen. Een hoorTOESTEL. Een beetje kouwekakdrukte eigenlijk. Want wat is er eigenlijk mis met het woord HOORAPPARAAT?
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 22 maart 2011 ( Vroeg) Van die Dingen enzo...
Wat deed ik eigenlijk op donderdagavond 21 maart 1974, vroeg ik mezelf opeens af? Ik heb geen flauw idee meer namelijk terwijl achteraf gezien dat toch wel een redelijk belangrijke avond was. Het zou kunnen dat ik wat heb gefilmd van mijn kamer bij ons thuis aan de Riegheidestraat. Het kan ook zijn dat ik op Elim was om misschien nog wat te knutselen in ons huisje of nog wat te overleggen over morgen, 22 maart 1974.
Wat ik overdag heb gedaan weet ik ook al niet meer. Ik vermoed dat ik vrij was van m'n werk. Dat was de volgende dag in elk geval wel zo.
Hoe vroeg werd ik op vrijdag 22 maart 1974 wakker? Vast niet zo heel vroeg want ik ben m'n hele leven al een nachtbraker geweest. Die donderdagavond lag ik ook vast niet zo heel erg vroeg in m'n nest.
Wat ik op vrijdag 22 maart 1974 verder deed kan ik me nog vrij goed herinneren. Nadat ik m'n nieuwe kleren had aangetrokken ging ik met kameraad Harry Strijker naar Elim. Hij reed. Ik had een bosje bloemen bij me. We haalden m'n vriendin van huis en vertrokken vervolgens richting Hoogeveen. We moesten in het gemeentehuis zijn. Daar was ook een groot deel van de familie i.v.m. een trouwerij.
Later op de dag ben ik nog op een parkeerplaats geweest langs de snelweg richting Nieuwlande. Henk Fieten fotogafeerde mij en mijn vrouw op allerlei manieren.
tegen het einde van de middag waren we in zaal Mol om te eten. 's Avonds bleven we daar ook en vierden we een gezellig feest in een volle zaal en met muziek van Toon Kwant en Henk de Jonge.
Ik denk dat we tegen een uur of half 2 thuis waren. Toen zat ie der op, m'n trouwdag. En toen?
Slapen natuurlijk!! :-)
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 21 maart 2011 ( Vroeg) GEHEUGEN!
Het is denk ik een jaar of 20 geleden dat onze band-toetsenist een Atari computer kocht waarmee we muziek konden opnemen! Dat was een absolute mijlpaal in ons bestaan want computers waren heel bijzondere apparaten en zeker niet voor iedereen weggelegd.
Het ding beschikte over het fantastische geheugen van maar liefst 2 (twee!) MB!!! Dat moest dan wel via een of ander vreemd geval als een soort sleutel achterin de computer worden gezet. Wij waanden ons de koning te rijk met zo'n schat aan mogelijkheden. Als we een matrix-printer aan de computer hingen dan kon ie zelfs de bladmuziek uitprinten van onze eigen composities. Daar deed ie misschien wel een uur over maar grote goedheid nog an toe, wie kijkt er op een uurtje als je zoiets tot je beschikking hebt?
Wij componeerden dat het een lieve lust was en een stuk of wat van die allereerste Atari-composities zijn nog regelmatig op Radio Drenthe te horen zoals het lied "Ie hebt misschien wel gelieke..."
Op de PC die we voor d 'Ollansevelder aanschaften was het geheugen al heel wat uitgebreider. Maar liefst 256 MB en dat konden we door compressie zelfs verdubbelen.
Toen kwam Internet en daarna ging het snel. We kwamen op 3-4 gigabite, stoomden door naar 10 GIGAbite en kwamen uiteindelijk op een interne harde schijf waarop wel 50 Gigabite kon. Nu zouden we werkelijk NOOIT meer groter hoeven. Hier kon je ALLES mee, zelfs filmpjes voor op Internet maken van ongeveer 3 of 4 mb....
Ik weet niet hoe het bij u is gegaan, geachte lezer, maar hier is in de afgelopen jaren een complete revolutie geweest op PC-gebied. Interne harde schijf van 500 GB is volkomen normaal en dat heb je ook minimaal op de simpelste laptop tot je beschikking!
Voor mijn audio-, foto- en filmwerk heb ik nu 8 externe harde schijven staan. In totaal zo'n 5000 Gigabite aan opslagmogelijkheden.
Ik ben daar wel blij mee want af en toe heb ik van die momenten dat m'n geheugen me een beetje in de steek laat.
't Is nu alleen een kunst om te proberen te onthouden waar en hoe je je herinneringen in je geheugens hebt opgeslagen.
Dat wil zeggen, kunst? Kom nou, we hebben toch een zoekfunctie?
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 20 maart 2011 ( 22.49 uur) Over Subjectieve Objectiviteit...
Nee, dit wordt geen lesje Latijn! We gaan het nu maar eens over het onderwerp OBJECTIVITEIT hebben. Niet zomaar. Het begon met een Tweet van VVD-raadslid Mark Strolenberg over het idee van PvdAer Martijn van Dam om een soort kwaliteitskeurmerk voor de PUBLIEKE OMROEP in het leven te roepen. Afgelopen dinsdag schreef ik daar al over. (zie hieronder..even scrollen...) Ik blijf het trouwens raar vinden dat ook sommige gerenommeerde journalisten doen alsof iemand een gruwelijk oneerbaar voorstel heeft gedaan. Het gaat toch om KWALITEITSVERBETERING. Bang voor kwaliteit ?????
Maar dat terzijde want tussen alle beslommeringen door ontwaarde ik afgelopen week een nieuwe Tweet van raadslid Strolenberg, aan mij gericht:
Nou zijn KWALITEIT en OBJECTIVITEIT twee totaal verschillende dingen maar ik wil er best wat over zeggen. Je kan zo subjectief als een aap toch kwalitatief hoogstaande programma's maken. Die Eerdmans kan dat absoluut NIET. Waarom niet ? Omdat zijn "non-visie" gebaseerd is op volstrekt FOUTE aannames en keuzes en verkeerde inschattingen; Omdat hij eigenlijk een soort kleuter is die doet alsof hij anderen hogere wiskunde kan bijbrengen. En het ergste van alles: dat zelf bij gebrek aan ook maar een greintje zelfkennis nog gelooft ook! Martijn van Dam had geen beter voorbeeld kunnen kiezen in zijn idee voor een 'kwaliteitskeurmerk' voor de publieke omroep. Over die benaming valt trouwens wel te twisten vind ik, niet over het idee om te komen tot meer kwaliteit ! Mocht u Eerdmans niet kennen, hij ventileerde z'n totale onkunde enige tijd geleden in een gesprek met Jeroen Pauw die hem confronteerde met uitspraken en voorspellingen die hij 5 jaar eerder deed. Het is genant om te zien hoe Eerdmans op werkelijk alle gebied de plank volledig mis sloeg en aan het eind toch met een brede grijns roept dat ie een geluksvogel is.... Het gesprek met Eerdmans begint op 22.50: 'Vijf jaar later"
Waarom zijn VARA programma's en ZEMBLA volgens Mark anders dan programma's van NCRV, AVRO, VPRO of KRO??? Omdat ze gemaakt worden vanuit een VISIE ? Hebben alle andere omroepen dan geen visie? Of toetert Mark hier gewoon Wilders -en aanhang- alsmede de 'Geenstijl-pubers' na die als schoolkinderen maar blijven miepen tegen vooral de PvdA en de VARA, het verderfelijke "LINKS"! Blijven miepen door feiten te verdraaien, en eigen verzinsels en roddels als "waarheden" de wereld in te sturen.
De VVD is (net als de PVV en andere rechtse partijen) allergisch voor kritiek, zo lijkt het want 'Kritiek' is links en niet objectief...
Moet ik daaruit concluderen dat "Rechts" kritiekloos is (behalve richting "Links") en dat men in die kringen denkt dat dát objectief is?
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 17 maart 2011 ( LAAT) Profetenpraat!
Het duurt geen 25 jaar meer volgens een SGP profeet, dan vergaat de wereld. Ik zie zo'n mannetje op tv en probeer me voor te stellen wat er in zo'n hoofd gebeurt. Ik kan er geen brood van bakken... Waar haalt iemand dat soort "wijsheid" vandaan?
Elk jaar zijn er wel profeten van dit kaliber bezig om zichzelf en een deel van de rest van de mensheid BANG te maken. Hun zogenaamde "waarheid" is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en dus op feiten maar meestal op "geloof". Je moet anderen in hun waarde laten wordt er vaak gezegd als het over 'geloof' gaat. Daar ben ik het ten dele mee eens. Je hoeft als denkend mens geen ouwe vrome mannetjes en vrouwtjes lastig te vallen met bewijsmateriaal waarmee je hun houvast onder de plaggen schoffelt. Bij jonge hedendaagse mensen vind ik dat wat anders. Daarmee moet je minimaal in discussie zodat ze misschien zelf verder gaan denken in plaats van op te houden met denken en beginnen met "geloven"...
Bij leiders van religies wil ik nog een stap verder gaan. Met dezelfde stelligheid als waarmee zo'n SGP-man ZIJN profetie de wereld in slingert kan je simpelweg op basis van feiten het tegenovergestelde beweren.
'Voorspellingen' over het vergaan van de wereld zijn lachwekkend, zeker als je probeert je gelijk te halen uit een boek omdat jij gelooft dat alles wat in dat boek staat de absolute waarheid is. Dat anderen ook een boek, of soms zelf meerdere boeken hebben waarin iets heel anders staat is al heel lang het grootste probleem op de planeet aarde...
Ik ben opgegroeid als Nederlands hervormd mens. Dat wil zeggen dat mijn ouders behoorden tot de Ned. hervormde kerk en dat zij het vanzelfsprekend vonden hun kinderen in die traditie op te voeden. Ik heb dan ook tot mijn grote vreugde heel veel hervormde kennis tot me genomen in mijn jeugd. Ik vond de discussie op de knapenvereniging en op de catechesatie geweldig. De meeste van mijn leeftijdgenoten niet. Vond ik wel eens jammer maar zo gaat dat.
De voorspellingen over het einde van de wereld zijn wel interessant: 'aardbevingen, overstromingen, geruchten van oorlogen, echte oorlogen... Dat zouden onder meer de tekenen zijn die het einde aankondigen. Die SGP-man haalt daar zijn "wijsheid" dus vandaan...
Zulk denken is vanuit die 'boekenwijsheid' logisch maar maakt tegelijk ook duidelijk dat zo'n man totaal wereldvreemd is en niets, maar dan ook werkelijk helemaal NIETS weet van de geschiedenis van de mensheid en/of de planeet aarde!
Het is namelijk nooit anders geweest. Zolang de aarde bestaat waren er aardbevingen, overstromingen en andere natuurrampen en zolang de mensheid bestaat waren er oorlogen en andere vechtpartijen. Volgens een oud overgeleverd boek sloeg een zoon van de eerste mens zelfs z'n eigen broer dood! Voor de rest van de familie was dat vast en zeker een teken van het einde der tijden. Niet dan?
Van mij mag iedereen geloven wat ie wil. Doe alleen een beetje voorzichtig als het gaat om ONZIN zoals die door mannetjes als de bovengenoemde SGP-profeet wordt uitgekraamd!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 16 maart 2011 ( Vroeg) EINDE WERELD ENZO!
Het wordt verdomd al weer rondgetoeterd; "het einde der tijden is nabij...."! Iemand van de SGP in Drenthe deze keer. "Binnen 25 jaar" zegt deze profeet. Dat zou ik met een beetje geluk nog mee kunnen maken dus.
Maar dan moet ik wel nu naar bed. Morgen meer over deze kwestie en ook antwoord op de vraag waarom de VVD OBJECTIVITEIT verwart met KWALITEIT!!!!
BLIJF KIJKEN, WE ZIJN ER MORGEN WEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 15 maart 2011 ( Vroeg) KWALITEIT!!!!
Als er iets is waar een gemiddeld bedrijf vooral op moet letten dan is het wel het leveren van KWALITEIT! En als het bedrijven betreft waarin publieke gelden worden gestoken (u weet wel: "mijn belastinggeld....") dan mag de norm nog wel wat hoger liggen dan bij een particulier bedrijf vind ik.
Ik vind het idee van Martijn van Dam dan ook nog niet zo raar: "...De PvdA wil dat er een journalistiek keurmerk komt voor programma's van de publieke omroep. 'Kijkers moeten niet op het verkeerde been worden gezet.' 'Het moet duidelijk zijn dat een programma van de publieke omroep kwaliteitsjournalistiek biedt', zegt Martijn van Dam, mediawoordvoerder van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Hij wil programma's toetsen aan journalistieke basiscriteria, zoals objectiviteit. 'Feiten en meningen moet je scheiden.'
De eerste reactie die ik las op het idee van Van Dam kwam van een Hoogeveens VVD-raadslid: "Na het 'Ik Kies Bewust' keurmerk wil de PvdA nu ook een 'Ik Kijk Bewust' keurmerk. Dat maak ik anders zelf wel uit!"
Deze nogal merkwaardige kritiek komt nou juist uit een hoek waarvan je zou verwachten dat kwaliteit hoog in het vaandel zou moeten staan. Dat is tot mijn verbazing dus niet zo! Daar komt nog eens bij dat de VVD-kritikaster de zaak omdraait. Van Dam wil dat aan de MAKERS van een programma op de publieke omroep kwaliteitseisen worden gesteld. Dat is wat anders dan de KIJKER (luisteraar) te gebieden "Bewust" te kijken of te luisteren!
Joost Eerdmans -mislukt politicus van de mislukte LPF en nu presentator van WNL-Uitgesproken- noemt het voorstel 'Hilarisch'. 'Dit lijkt op een poging om het nieuwe geluid dat nu in Hilversum klinkt, gelijk weer te verbieden', reageerde hij.
Wat een absurde ONZIN! Het gegeven dat iemand die zulke wartaal uitslaat tv-programma's presenteert zou alleen al reden genoeg zijn om de kwaliteitseisen aan te scherpen... Eerdmans en de VVD willen hoogspringer zijn. Maar alleen als de lat zo laag mogelijk ligt!
Waarden en normen. Zouden ze het nog weten? "Hilarisch" is het, dat juist degenen die daar altijd de mond vol van hebben het laten afweten op het moment dat het er op aan komt...
Van die Eerdmans had ik niet anders verwacht, maar dat de VVD vindt dat je niet mag streven naar een hoogwaardige kwaliteit valt me vies tegen!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 14 maart 2011 ( Vroeg) HERDENKING
Vandaag is het 55 jaar geleden dat mijn vader overleed. 14 maart 1956, het was op een woensdag en het was BIDDAG.
Ik werk al meer dan 7 jaar aan een boek waarin het overlijden van mijn vader het begin is van een onvoorstelbare gewaarwording. Citeren uit ongepubliceerd werk doe ik normaal liever niet maar vandaag maak ik een uizondering. Een stukje uit mijn boek, bewerkt voor Elke Dag Vers:
Ik ben vaak op het kerkhof van Hollandscheveld geweest. Meestal op zondag met mijn moeder en m'n broertje, om bloemen te brengen naar het graf van mijn vader…
Ik kom er nog regelmatig. Niet alleen voor het graf van mijn vader dat 40 jaar later ook het graf van mijn moeder werd; niet alleen om dierbaren te begraven. Ik kom er ook vanwege die ongrijpbare, bijna gewijde sfeer die er nog altijd is… De bossen rondom, en de haast hoorbare stilte ook al liggen tegenwoordig de voetbalvelden een paar honderd meter verderop en wil er op zaterdag en zondag nog wel eens gejuich klinken vanaf die kant. Het verandert niets aan mijn beleving op die begraafplaats. Als ik er kom brengt het een gevoel van aanvaarding en berusting over me. Het beseffen dat alles gaat zoals het gaat…
Het is niet droevig meer om op het kerkhof te zijn. Het geeft zelfs een wonderlijk soort rust. Misschien is het een vreemd genieten als je in de prachtige stilte vol vogelgeluiden, tussen de graven, na kunt denken over alles wat het léven zo bijzonder maakt maar een betere plaats om dichter bij jezelf te komen is nauwelijks denkbaar!
Ik was er op de avond dat ik net zo oud was als mijn vader toen hij stierf: 39 jaar en een maand of 9…. Dat moment had ik al veel eerder berekend. Bijna op de minuut nauwkeurig. Een avond in oktober was het. Donker en koud. En toen ik daar stond, op dat alleen voor mij zo gedenkwaardige moment, kon en wilde ik me geen voorstelling maken van zo’n plotseling en definitief einde... Ik kon me geen voorstelling maken van het moment waarop alles, ALLES opeens gewoon ophoudt terwijl tegelijk alles, ALLES ook gewoon doorgaat!
Wie kan dat wel?...
g
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Zondag 13 maart 2011 ( Vroeg) RAMP!
Er zijn bij de laatste verkiezingen aanzienlijk minder PVV-stemmers op komen dagen dan Geert had verwacht. Ik vind dat niet erg want wat mij betreft is de grens bereikt. Nog meer zeikerige zeurpieten die mekkeren en miepen over hoofddoekjes en massaimmigratie zou een ramp voor ons land zijn. Het is nu al een ramp dat een behoorlijk stelletje onbenullen zo ongeveer meeregeert immers. Nog meer zou catastrofaal kunnen worden op den duur.
Maar gelukkig gaat het precies zoals ik al jaren voorspel: de hele bende stort straks in elkaar door ruzies en totale onkunde, persoonlijke vetes en meer van dat soort gesodemieter. Het heeft dan wel miljoenen gekost maar dan weten we tenminste ook weer waar we staan met z'n allen...
En voor degenen die behoefte hebben een beetje te weten hoe het nou ook allemaal weer ongeveer precies zit, lees DIT!!!
Verder wens ik u allen een prettige zondag, ondanks alles!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
ZAterdag 12 maart 2011 ( Vroeg) RADIO!!!
Ik had op m'n 15e al een geheime zender en dat was in die tijd nog een behoorlijk riskante hobby... Daarvoor speelde de radio zeker een rol in mijn bestaan want elke morgen als ik naar school moest stond de radio aan en hoorde ik Gregoriaanse gezangen via de Katholieke Radio Omroep of gewone gezangen van kees Denink en Aafje Heijnis via de NCRV of pianoconcerten en andere mooie muziek dankzij de VARA of de AVRO.
Tijdens mijn lagereschooljaren was het ErnstJan en Snabbeltje, Jeugdland en natuurlijk op zekere dag Radio Veronica. Maar dat was al weer jaren later, nadat ik aardbeienplukkend mijn eerste eigen transistorradio bij elkaar had gespaard! Dan stonden wij - mijn vrienden en ik- bijvoorbeeld aan de Meerboomweg in Hollandscheveld nabij een soort lantaarnpaal waar je de radio tegenaan hield en dan was de zender 4 X zo hard als normaal!
Ik heb radio gemaakt met m'n geheime zender ( luister hoe dat klonk : http://www.youtube.com/watch?v=dpqSr9vlJpc
Daarna heb ik het een en ander voor de Lokale Omroep gedaan en voor Radio Drenthe was ik vanaf ongeveer 1990 redelijk radioactief als columnist (Piet Schilleboer) en muzikaal enzo.
Ik ben nog altijd een radioliefhebber. Niet meer zozeer om de muziek. Die draai ik zelf wel als ik daar behoefte aan heb. Radio is voor mij vooral een bron van nieuws en achtergrondinformatie.
Op dit moment luister ik naar NACHTVLUCHTEN van Omroep Max waarin fotograaf Ed van der Elsken vertelt. Ik beluister dat programma op m'n mobiele telefoon. Leuk man! Net "CURSIEF" gehoord. Lachuh!!!!
Oh ja, TELEFOON. Dat is dus een apparaat waarmee je naar de radio kan luistern, foto's en films mee kan maken, waarmee je kan twitteren en dus kan internetten, emailen en wat maar denkbaar is op dat gebied.
Achod ja... Zou ik bijna vergeten! Met een telefoon kan je ook bellen!
(Bellen? wat is in vredesnaam BELLEN......)
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 11 maart 2011 ( Vroeg) Links....rechts....links-2-3-4 (afl. 2)
Zo! Dus Rutte, Wilders en Verhagen zijn niet goed opgevoed? Dat is nogal een bewering zeg!
Ja, dat is een bewering. Zo gaat dat in de politiek. Dan BEWEER je iets. Maar ik zeg niet dat ze niet goed zijn opgevoed, ik zeg dat ze wat tekort zijn gekomen. Dat is iets genuanceerder dacht ik zo.
Kijk, als je wat tekort gekomen bent in je opvoeding ga je dingen zeggen die niet kloppen. Je zegt het omdat je niet beter weet. "Niet beter weten"
pleit je ook meteen weer vrij want als je niet beter weet weet je ook niet dat het fout is wat je zegt of doet... Maar dat vrij pleiten geldt niet voor hoog opgeleide topbestuurders en mensen die menen dat ze de waarheid in pacht hebben! Dan heb je het over mensen die niet beter WILLEN weten. En die zijn gewoon SCHULDIG...
Zo beweert Rutte samen met Wilders dat ze "Nederland willen teruggeven aan de Nederlanders". Vind ik nogal een aanmatigende manier van doen!
Als ik iets aan iemand wil teruggeven dan moet dat iets toch van mij zijn ? Als volgens Rutte en Wilders Nederland niet meer van de Nederlanders is op dit moment, van wie is het dan wel? Van hun ??? Of beweren ze dat Nederland van ANDEREN is ? Dat laatste suggereren ze met hun nogal domme uitspraken. Want als het eerste waar is (dat het van HUN is) dan hebben ze het dus eerst van ons Nederlanders afgepakt. Dat zou wel het toppunt zijn: eerst afpakken en dan doen alsof het een groots gebaar is om het terug te geven. Maar minstens zo erg is het als ze beweren dat Nederland niet meer van de Nederlanders is omdat het is weggegeven aan ANDEREN. Wie heeft Nederland dan weggegeven ?
Als we er van uitgaan dat regeringen de dienst uitmaken dan mogen Rutte en zijn voormalig partijgenoot Wilders ( Wilders is een VVDer die voor zzichzelf is begonnen) Nederland inderdaad terug geven aan de Nederlanders maar dan moeten ze er wel even bijvermelden dat ze ZELF bijna onafgebroken regeringsverantwoordelijkheid hebben gedragen en dat ze dus ZELF Nederland hebben weggegeven...
En dan is het dus helder en klaar, de cirkel is rond: Rutte en Wilders veroordelen het eigen beleid van de afgelopen decennia en weten dat te verkopen alsof anderen een puinhoop hebben achtergelaten!
Rechts noemt dergelijke tekortkomingen 'brilant' vrees ik.
Ik BEWEER dat het met opvoeding heeft te maken...
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Donderdag 10 maart 2011 ( Vroeg) Links....rechts....links-2-3-4
Het is al bijna 40 jaar geleden dat ik met een paar vrienden nogal eens politieke avonden bezocht. Het was in de tijd van Den Uyl, van Agt en Wiegel, jaren zeventig van de 20e eeuw. Den Uyl en van Agt heb ik nooit live mogen aanschouwen. Hans Wiegel wel. Ik vond het een verwaande arrogante kwast die vooral hoog scoorde in eigen gelederen omdat ie gevat was en als je gevat bent en je roept wat je fans graag horen dan ben je voor je het weet een orakel....
Hans Wiegel was dat orakel voor z'n aanhang en voor sommigen is ie dat nog steeds. Joop den Uyl is al jaren dood en Dries van Agt? Zo te zien en te horen is die nog lang niet dood. Afgelopen week zat ie nog bij Pauw en Witteman en het bijzondere van deze man is dat ie zegt wat velen van zijn kaliber niet durven. Dries is geen populist. Ik denk dat ie behoorlijk tegen de haren instrijkt van zijn vroegere politieke vrienden zelfs. Maar ik hou van die man. Zijn eerlijke oprechtheid als het gaat om de kwestie Palestijnen en Israel is ontwapenend...
Hebben we tegenwoordig nog mensen als den Uyl, van Agt en Wiegel? De enige die in de buurt komt is waarschijnlijk Geert Wilders. Geert roept ook graag wat gelukkig maar een klein deel van de kiezers wil horen. Ik noem het rechts gebral. En als ik ergens een hekel aan heb tegenwoordig dan is het wel rechts gebral!!!
Oja, zeker maak ik mij schuldig aan eenzijdigheid. Ik schrijf wat ik DENK! Dat is mijn zijde van het verhaal. Niet moeilijk toch? Ik heb ook GEEN hekel aan Wilders, ik heb GEEN hekel aan Rutte en ook niet aan bijvoorbeeld VERHAGEN. Ik vind alleen dat ze behoorlijk wat tekort zijn gekomen in de opvoeding!
En daar zal ik morgen eens een flinke boom over opzetten.
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Woensdag 9 maart 2011 ( Vroeg) Over leven, overleven en over dood
Het is hooguit een week of 3-4 geleden dat ik er met een kleindochter over sprak. Over haar opa en dat hij al dik in de negentig was enzo! "We moeten eigenlijk es een keer met hem praten" zei ik. "En dan de camera erbij en hem laten vertellen. Hij is geboren in een tijd die we alleen nog uit de geschiedenisboekjes kennen. En weet je, de familie heeft de verhalen vaak al tig... keer gehoord en weet het nu wel maar voor de geschiedschrijving is de persoonlijke herinnering zo prachtig! En wat dacht je van de komende generaties? Ik zou een gat in de lucht springen als ik iets zou tegenkomen wat door mijn overgrootvader is verteld of opgeschreven! Wat zeg ik? Ik vind het al fantastisch als ik iets tegenkom in m'n eigen archief dat door mijn vader is opgeschreven! De mogelijkheden om nu de verhalen van opa en oma, vader en moeder vast te leggen zijn legio. Iedereen heeft een videocamera, een telefoon, een digitale fotocamera. Zet hem aan en praat met opa, opoe, met vader en moeder. Binnen de kortste keren is het een stukje familiegeschiedenis waar je U tegen zegt!..."
Ik raak altijd behoorlijk geestdriftig als het daarom gaat. Om het vastleggen van persoonlijke herinneringen. De kleindochter begreep m'n redenering. "is ook zo", zei ze. Ik zal er eens met mijn vader over praten. Misschien dat we wel es wat kunnen organiseren. Hij is nu nog goed bij de tijd".
Maandagavond zag ik de overlijdensadvertentie in de krant. Hij is sneller dan verwacht "uut de tied ekomen..."
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Dinsdag 8 maart 2011 ( Vroeg) ARCHIEVEN EN WINDWIJZERS...
Ik heb es even wat rondgestruind in m'n eigen EDV-archief en heb moeten toegeven dat dat een niet geringe hoeveelheid dagelijkse beslommeringen des levens bevat alsmede het een en ander aan Hollandscheveldse beslommeringen des tijds. In het geval van een dorp kan je niet van een leven spreken immers?
Eén van de eerste dingen die ik opmerkte en fotografeerde en hier beschreef ging over windwijzers op schoorstenen. Ik reed langs de Rieg richting Slagharen en ontdekte prachtige kunstwerken op de schoorstenen:


Nu ik weer opnieuw ben begonnen met EDV lijkt het me wel interessant om er achter te komen wat er nog meer voor fraais op dat gebied te vinden is. Negen jaar geleden kwam er niet zoveel reactie maar nu heeft vrijwel iedereen Internet dus verwacht ik dat de windwijzers massaal op foto worden toegezonden!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Maandag 7 maart 2011 ( Vroeg) ELKE DAG VERS
Er ligt een dik half jaar achter ons waarin ik bijna geheel werd opgevreten door drukte in het bedrijf en zaken als Twitter, muziek, zang en dans! Nou ja, dat laatste misschien niet zo maar de rest zeer zeker wel. Ik ben intussen 20 jaar ouder dan mijn vader is geworden, heb zelfs al 5 jaar langer dan mijn opoe op deze aarde rondgelopen en benader nu de leeftijd van mijn opa. Mijn moeder hield het nog 21 jaar langer vol na haar 59e verjaardag en haar opoe (mijn overgrootmoeder) wist zich nog weer een jaar of 15 langer dan mijn moeder staande te houden! Dat mens werd bijna 95. Momenteel zijn een aantal ooms en tantes bezig respectabele leeftijden te bereiken.
Ik ga er maar niet van uit dat ik records ga verbreken dus is het zaak om de komende tijd nuttig en aangenaam te besteden. Dat zal ik o.a. doen door mijn bijna 9 jaar oude weblog ELKE DAG VERS weer regelmatig vol te schrijven met zaken die mij beroeren. Dat zijn kwesties zoals ik ze al meer dan 30 jaar beschreef in kranten, op de radio en zelfs op tv. Ja, ik kan soms flink hellig worden maar ook nog altijd ontzettend blij en vrolijk van de mooie dingen die me bijna dagelijks overkomen. Zoals een kleindochter die -terwijl ze BLOF op de radio hoort- zegt: "Wat is dat toch voor een raar rijmlied?..." ( of iets van die strekking) of de kleinzoon die naar me toekomt, z'n armen om me heen slaat en zegt: "je bent mijn vriend!"
Ik kan glimlachen om de jonge dame die me tijdens een optreden in een kroeg vertelt dat ze verliefd op mij is geworden... En dat ik dan weer te burgerlijk ben en na afloop van het feest gewoon keurig naar huis ga in plaats van...
In plaats van wat? Ach, misschien dat er nog wat te dromen valt af en toe!
REAGEREN? info@hollandscheveld.nl
Vrijdag 25 februari 2011 Vroeg) Schuimrubberkopen.nl
Sinds oktober heeft onze meubelstoffeerderij een nieuw onderdeel. SchuimrubberKopen.nl !
Nu vraagt u zich af.. wie koopt er nou schuimrubber en wat is het? Waarschijnlijk zit u op dit moment op schuimrubber en gaat u er vanavond op slapen. Het is namelijk het materiaal in o.a. kussens en matrassen.
U kunt nu uw nieuwe schuimrubber voor zitten en slapen online op maat kopen. Dat is handig want we versturen het voor maar € 7.95 ! Hollandschevelders kunnen het natuurlijk gewoon komen afhalen in onze stoffeerderij aan het Hollandscheveldse Opgaande 34!

Tip om uw schuimrubber kussen weer in de hoes te krijgen:
|
||
|